Xaxim/Cocosbakgrund

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

347
220
Newton:

tenebrosa skrev:

kan vara så fast behöver man det om man ska sätta upp en bakgrund? för det jag har silikonat med glassilikon har då setat så in i helvete så har svårt att tänka mig att det inte skulle duga :P ska man limma ihop ett jätte akvarium kan det ju vara bra med starkare grejer men i terrarie byggen av olika slag så känns det overkill att köpa svindyrt akvariesilikon 

Ja jag har ingen aning.
Det ska ju klättras och hänga grejer från bakgrunden så..

2966
1648
Hoggaforfan:
Beror ju med på vilken vinkel det drar i och hur man lägger strängen.
Men som tenebrosa säger så tror jag med det räcker med vanligt glassilikon till detta jobbet för all kraft fördelas ju över hela bakgrunden. 
Finns heller inget som säger en kombination är fel med kanter av akvariesilikon och ifyllnas med glassilikon men det är mest om du känner dig paranoid. Jag hade nöjt mig med glassilikon för ~45:-

160
91
turboadde:
Den länkade är väll akvariesilikon :). Eller är det någon annan glassilikon ni skriver om?
Vanligt glassilikon räcker bra men jag hade köpt silikon till akvarier för då behöver man inte lägga ner någon tid att undersöka om det är något giftigt i. Pris tycker jag inte kan skilja något nämnvärt. Jag brukar köpa mitt på coop.

2966
1648
Hoggaforfan:
Nej? Står ganska tydligt att det är glassilikon.

160
91
turboadde:
Nja. 
Används till akvarier, silikontätlister, montrar m.m. står det i infon så vad är skillnaden på glassilikon för akvarier och akvariesilikon för akvarier?

2966
1648
Hoggaforfan:
Åh att den används till det är en sak men det är fortfarande inte akvariesilikon utan glassilikon.
Vad exakta skillnaden är det vet jag inte och hur de gör det vet jag inte heller men båda är säkra för djur. Glassilikon brukar vara mjukare medans just akvariesilikon fäster något bättre. Åtminstone är det så jag förstått det :-)
Jag hade turen att snubbla över en liten lista men ingen aning hur jag hittade den. Tror det var på ciklidforumet.
Minns bara Dana Lim Akvariesilikon och sen strax efter kom Sika.

Men sen går ju många över till Tec7 då det ska vara superbra häftförmåga och övermålningsbar. Dock är den dyr och jag gillar transparant

50
10
Malawi:
Jag brukar använda Casco glassilikon just den som länkades, har använt den till ett helt gäng olika terrrarium och tätade även mitt 520 liters akvarium med den och håller hur bra som helst.

160
91
turboadde:
Håller inte med där då dom båda är anpassade till akvarier. Bostik glassilikon har ungefär samma värden som tex Dana akvariesilikon och borde då klassas som akvariesilikon fast det heter glassilikon. Tror Bostik även slutat med sitt akvariesilikon och kallar det bara för glassilikon istället. Namnet på burken är ju bara ett namn hur dom saluför produkterna.
Sen som alla andra saker så finns det ju alltid bättre och sämre saker inom samma kategori.
Många skyller nog på billigare silikon när dom inte gjort ett bra grundarbete vid limning.

Jag tror att märken som Casco är ett fullt dugligt silikon för akvarie och terrariebruk.

2966
1648
Hoggaforfan:
Bostik Glassilikon: Elasticitetsmodul Ca 0,5 N/mm²
Dana Lim Akvarie silikon: Elasticitetsmodul: ca 0,6 N/mm²
Bara 20% hållbarare ;-)

Bara för det hittade jag listan på:
www.ciklid.org/forum/printthread.php?t=61100&pp=40
"Sikaseal- E Hårdhet : 25-30, Draghållfasthet 0,56 N/mm2.
Tremco Akvarie silicone : Hårdhet 27, Draghållfasthet 0,5 N/mm2.
Bostik Silikon Glas 2680 : Hårdhet 20, Draghållfasthet ?.
Casco Glassilikon 2985 : Hårdhet 16, Draghållfasthet ?.
Parasilico : Hårdhet ?, Draghållfasthet 0,45 N/mm2.
Danalim aquariesilikon 579 : Hårdhet ca 24, Draghållfasthet ca 0,6 N/mm2
Perenator V23-1 : hittar ingen uppgift"

Till att sätta upp väggar och de flesta akvarium funkar vilket silikon som helst som INTE är antimögelbehandlat. Men vill man ha det bästa så är det Dana Lim Akvariesilikon och det hade jag tagit om jag satt ihop ett 1000liters akvarium.

Lägg märke till att Sikas glassilikon är bättre än Tremcos och samma som Bostik

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Hogga Tec7 har jag limmat lite grejer med och det sittar utav bara fan men det det var mjukt. Men det kan nog vara riktigt bra i terrariesamanhang 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild