Bygga terrarium av garderob

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Hoggaforfan skrev:
PL400 ska vara lugnt vad jag vet men snabblimmet är svårt att säga något om då det finns en gigantisk uppsjö.
Beror ju också på var och hur mycket.
Troligtvis är det så lite och på såna ställe så skulle fukt lösa ut något farligt ämne så skulle det ske så sakta och i sån liten skala så det inte är någon fara.

okej tack, är biltemas lim på burk.

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Hellemar skrev:
jabba...

Ursäkta en gammal gnällig gubbe, men i mina öron tycker jag att en garderob verkar väl liten för en stor orm... Jag har inte L80 i huvudet längre och orkar inte kolla, och jag tror knappast att SJV är jättenöjda med din plan och dessutom lär du ju gå bygga nytt ganska snart igen...

Mitt tips; bygg större och bygg gediget så att inte din orm klarar att trycka ut nån vägg eller ruta...

Henke :)

Ikeas största i ek är 2.4m lång så det finns ganska stora. Men om ormen nu kommer växa ur det också kan man ju likväl bygga ett större direkt.

Enda anledningen att använda sig av en sådan är enligt mej att man får den snygga looken med ek eller vad man nu väljer för ngt, bryr man sig inte om det eller har ngn annan lösning på att få det snyggt är det onödigt och köpa en dyr garderob i mitt tycke.

135
130
Hellemar:
Tjabba. ..

"På min tid" blev tigrar längre än 2,40 och det är ju inte riktigt utseendet som är det primära utan aty man inte håller ormen trängre än lagligt...

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Jag är mest förvånad över att man vågar använda pl400 till terrarium för vad jag vet så är då det giftigt. Var på ett bygge för två år sedan och då fick vi inte använda pl400 inomhus, men  pl200 (tror jag det var) gick bra

2966
1648
Hoggaforfan:

Det är giftigt tills det torkat men sen ska det vara lugnt har jag förstått det som. Så antagligen var det för att ni skulle använda stora mängder inomhus som var problemet?
Däremot ska man inte ha det i kontakt med vatten fick jag upp, kan vara farligt för vattenlevande organismer.
Så ingenting att bygga akvarie med :-P

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Hoggaforfan nja var inga mängder men det var i ett badhus ;-) 

544
425
Gibblo:
Hellemar skrev:
jabba...

Ursäkta en gammal gnällig gubbe, men i mina öron tycker jag att en garderob verkar väl liten för en stor orm... Jag har inte L80 i huvudet längre och orkar inte kolla, och jag tror knappast att SJV är jättenöjda med din plan och dessutom lär du ju gå bygga nytt ganska snart igen...

Mitt tips; bygg större och bygg gediget så att inte din orm klarar att trycka ut nån vägg eller ruta...

En garderob på 2,30 till en orm som är 1,40 är för litet...? Jag bytar ut när ormen når terrariets längd så han ska ha gott om plats att sträcka ut sig, sen behöver det inte vara värst högt eftersom han är marklevande.

Sen har jag dessutom hållt han i lite mindre terrarium under perioden han var under 1 år gammal, för att inte bli för stressad i ett för stort terrarie.

Storleken på terrariet spelar inte mig någon roll, det är inte så att jag snålar, burken kan vara 6 meter och ta halva storarummet det är inga problem. Men jag vill inte stoppa in honom i ett för stort terrarie så därför byter jag ut efterhand som han växer och det är bara för ormens bästa.

Jag vet inte om du antog att det rörde sig om en vuxen tigerpyton? För min är bara 1 år gammal och 1,40cm.

544
425
Gibblo:
Hellemar skrev:
Tjabba. ..

"På min tid" blev tigrar längre än 2,40 och det är ju inte riktigt utseendet som är det primära utan aty man inte håller ormen trängre än lagligt...

Vill återigen påpeka att jag absolut inte eftersträvar dessa mått för att det ska vara "snyggt" eller dylikt, när han växer ur det terrariet så får han ett större helt enkelt.

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Hellemar skrev:
Tjabba. ..

Kanske gick lite offtopic då jag inte ens vet hur stor en tigerpyton blir utan syftade mer rent allmänt på valet mellan att bygga en egen låda /använda sig av en garderob. Finns det inga tillräckligt stora garderober för djuret i fråga så är det givetvis inget alternativ :)

Mvh 

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Kolla på Statens Jordbruksverks hemsida efter L80 och kolla vilken storlek som krävs...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild