Vilka ödlor är intelligentast?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

903
510
Evanjeline:
Jag tror defnitivt varaner är lika intelligenta som däggdjur, däremot är reptiler lite luriga då de kan vara väldigt långsamma på att ta beslut, speciellt om de inte legat och solat för att få upp värmen.

14
3
Thorian:

Min erfarenhet av blåtungade skinkar är att de är nyfikna på sin omgivning. Om det är intelligent eller inte vet jag inte :P De är "smarta" nog att äta död föda, så de går inte enbat på jaktinstinkt utan har andra preferenser på vad som är trevligt att stoppa i sig. De har relativt mänskliga ögon och söker nästan alltid ögonkontakt. Jämfört med ett däggdjur är de trots allt väldigt ointelligenta.

Jag har inte andra ödlor att jämför med. Dock har jag två kungspyton och de känns ungeför lika smarta som en gråsten och ett mjölkpaket. 

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Det finns flera olika sätt att definiera ordet intelligent. Om du tänker på intelligent som i att reflektera över sin omgivning och dra välgrundade slutsatser tror jag ingen reptil passar in faktiskt. Dock är ju alla arter smarta rent evolutionärt och anpassningsvis, annars hade de ju inte funnits kvar :)

Krokodildjur är väl dock vad jag har förstått de reptiler med högst tankeverksamhet. Dock är det fortfarande en VÄLDIGT liten verksamhet. 

Hjärnan delas in i ett flertal olika delar, men vad vi nu skulle kunna utgå ifrån är storhjärnan och lillhjärnan som huvuddelar. Storhjärnan, det vill säga den den som "tänker" och reflekterar, är den som skiljer oss människor från andra djur. Det är egentligen det enda som skiljer oss från djur, det finns ingen annan arr som har en så pass utvecklad storhjärna och ytterst få av de högre stående däggdjursarterna har förmånan att plabera inför framtiden (till exempel chimpanser). Reptiler saknar nästan helt storhjärnan och har därför ingen direkt tankeverksamhet. Därav uttrycket "reptilhjärna" som uttrycker att någon är dum eller korkad :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild