Inte så aktiv skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2052
780
psyjoh:
Det är ju även så att dem behöver en yttemperatur under magen på ca. 40 grader för att matsmältningen ska fungera ordentligt. ?eptiler är ju kallblodiga så det är helt naturligt att de blir sega och slöa om de ej kan reglera upp sin värme. Framförallt de arter som lever varmt och kräver värme. Läs lite olika skötselråd så står där en hel del bra saker att ta vara på nu i början. Hoppas detta har hjälpt lite och lycka till. 

48
3
maxez:
Blir lite irriterad på person som sålde honom då han håller på och föder upp olika reptiler, tycker att han  borde kunna det mesta och ge mig fel råd om inredningen och belysningen är inte ok.. :((  

Tur att ni finns här... Ska köpa ny starkare lampa imorgon, ta bort glasskivan som delar terrariumet han ska få mer plats och ett varmare ställe där han kan sola :)

Har ett nättak till sollampan

Har haft honom i ca 2 månader snart

Har läst info om skäggiisar men som jag skrev så litade jag på personen som sålde honom ( trodde han kunde sånt) märkte att det var skillnad på det han sa och som skrevs här

2052
780
psyjoh:
Maqea skrev:
Hur länge har ni haft den?

psyjoh säger
Det kan stämma men det kan också vara tvärt om. Eftersom han har blivit själv och fått lugn och ro så behöver han inte vara så på alerten utan kan ta livet lite lugnare.

Jaqg håller med om att terrariemiljön behöver fixas.

Välkommen hit =)

Av min erfarenhet av mina skäggisar så de jag lämnade ifred i början var det så med att de ej blev skygga. De jag höll på med för mkt i början eller stod och tittade blev väldigt skygga. Självklart behöver det ej vara så med alla men med mina har det hjälpt. 

Men om den nu bott där två månader kanske det inte är ngt problem. 

276
119
Maqea:
Nej nej jag menade inte att du har fel psyjoh. Det är oftast så som du säger men jag ville flika in att det kan vara åt andra hållet också. =)

2966
1648
Hoggaforfan:
maxez skrev:

Tur att ni finns här... Ska köpa ny starkare lampa imorgon

Lampan kan räcka om du bara kan sänka den. Kan vara värt att testa först :-)
Ungefär 20cm över solplatsen blir lagom.

Eventuellt kan du ju även dra in en värmekabel i terrariet med.

Mer specifika råd lämnar jag till andra som kan mer än mig :-)

903
510
Evanjeline:
Önskar bara försäljarna slutade ljuga, det händer alldeles för ofta för min smak:< Jag förstår inte riktigt varför, för ja de kanske tjänar på det i den korta längden, men får man reda på sånt här efteråt kommer man ju knappast tillbaka.

1275
1725
Falk:
Mäta också tempen vid solplatsen så att det inte blir för varmt

48
3
maxez:
Har idag fixat terrariumet och ser redan skillnad på våran skäggis.. Nu går han runt då han har fått mer plats, ligger inte längre på ett ställe som förut och jag har sänKt sollampan och temperaturen ligger på ca 38 grader..  

TACK FÖR HJÄLPEN :)

2052
780
psyjoh:
Låter kanon :)

295
270
barkskog:
psyjoh skrev:
Jag hade investerat i en solarraptor mvl 100w lampa eller exoterras solarglo mvl 125w till Solplatsen. 

Solar Raptor MV 100 W har jag slutat sälja p g a de vid de senaste leveranserna har gett farligt höga nivåer av UVB. 
Solar Glo 125 W ger för högt UV-index i förhållande till UVB-mängd enligt tester som gjorts. Detta tyder på ogynnsam fördelning av våglängderna.

Till skäggagamer skulle jag välja HID-belysning, det närmaste man kan komma solljus i terrrariemiljöer.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-belysning/
I andra hand Mega-Ray MV-lampa som är mindre ljusstark än HID.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild