Taggsvansvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Det här skötselrådet tycker jag är bra skrivet: 

www.reptisite.se/index.php/faktablad-odlor/100-varanus-acanthurus

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Håller helt klart med dig Isdrake.... men inte på samma sätt :)

Tycker absolut att de är märkligt att de ska ha dubbelt så stort när de skiljer 1 cm (även om jag vet att JBV inte vart särskillt hårda på några centimeter och att vissa djur får godkänt trots att de vart 55 cm i ett 1.0 kvadrats terrarie)

MEN... när de t.ex gäller Ackisar så kan jag känna att 0,9kvm är litet till 2 st 49 cm ödlor :)

De är så mycket mer än en längd på reptilerna som spelar in när man sätter ut måtten på terrarierna... Alla ödlor ser ju liksom inte likadana ut... en ödla på 1 meter kan ju vara allt i från ca 30-60cm i kroppen och resten svans... Vissa är grova medans andra är smala och slanka så att säga :)

Varanus indicus och Varanus exanthematicus är bra exempel... båda ödlorna blir ungefär lika långa i fångenskap (även om de finns undantag beroende på vart indicusen kommer ifrån) Båda räknas som marklevande enligt JBV:s L80 (bara den delen är ju lite galen).... Men skillnaden på kroppsbyggnad kunde ju inte blir större :P

Aktiviteten hos den specifika arten borde ju oxå tas med i beräkningen?

Men hur man än vänder och vrider på det så är våra krav bland de bättre i världen :)

2052
780
psyjoh:
Håller med Patch att vi har de vättre kraven på mått och även att vi följer dem. Man ser ju bara videos på Youtube hur små jävla terrarie/akvarie/burar folk utomlands kan ha till sina ödlor..

903
510
Evanjeline:
Det är ju jättebra vi har så bra krav, men många gånger tycker jag det är alldeles för litet. Då pratar jag om alla djurslag och inte bara reptiler.

456
202
isdrake:

Jag säger inte att 0,9 kvm är bra, jag säger bara att det är ett löjligt stort hopp. ;P Ett sunt minimimått för en ackis ligger antingen någonstans mellan 0,9 och 1,8 kvm. Jag tycker inte någon av dessa är bra.

(Såklart att 1,8 kvm är bra yta för en ackis. Men nu menar jag just minimimått).

903
510
Evanjeline:
Jo jag förstod det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild