Mysigt skäggisbad i solen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

20
8
Sandra:

Tack för detta tips!!

Min Moltas tycker om att bada men verkar inte vara så förtjust i just badkaret. Jag tror det beror på botten, att han inte får något fäste och det får de ju i dessa baljor - toppen ju! Jag la in en handduk i botten och "bullade" upp den så att han kunde bestämma själv om han ville simma eller bara ligga och jäsa lite, och då tyckte han bättre om att bada. (Märker nämligen att han dricker i samband med bad och är lite nojjig över att han inte gör det så värst i terrat så brukar bada honom en gång i månaden just in case)
Men en sån här var ju bra! Det ska testas!

Moltas börjar också andas sådär när han badar. Trodde det berodde på ansträngningen av själva simningen (han älskar att simma) men det kanske är själva vattnet och cirkulationen som sagt.

Ska definitivt testa en sådan här balja, då behöver han ju inte heller förlita sig på min arm när han vill upp! =)

276
119
Maqea:
Jag har en fundering.

Visst verkar Stickan se ut att trivas och vår Ville gör likadant nu när han fått en låg balja ute i solskenet på altanen men hur mycket ska en skäggis bada egentligen? Hur mycket väljer de att blöta ner sig och simma i det vilda?

Det där med badkar kan vara att det blir ett annat ljud också. Det kanske låter jobbit för dem nere på botten av badkaret.

903
510
Evanjeline:
De badar nog inte så ofta i det vilda nej, men att låta dem göra det då och då tror jag verkligen inte skadar dem. Flera gånger i veckan kanske inte är det lämpligaste, men en två gånge ri månaden kan jag inte tänka mig skadar dem.

20
8
Sandra:
Bra fråga Maquea, jag har ingen aning om hur de gör i det vilda faktiskt. Jag badar min Moltas en gång i månaden. Dels för att jag märkte att han tyckte om att vara i vattnet. Han har en ganska stor vattenskål som han gillar att åla runt i (därav svårt att se om han dricker eller bara skvätter ur vattnet) så då ville jag ge honom möjligheten att simma i en större yta. Han verkar gilla det och har som sagt valet att själv gå ner i vattnet eller inte och tar sig gärna några varv. Lägger ner en stor handduk som jag sätter ner honom på och så går han fram till vattnet själv, dricker lite, simmar ett varv och kommer tillbaka och gör sedan om hela proceduren några gånger innan han klättrar upp på mig igen. (har alltid min hand nere så att han själv kan välja att komma ifrån själva badkaret och inte bara upp på handduken. Och så kan jag se att han dricker också, för det gör han jämt när han badar =)
Så en gång i månaden får han plaska lite extra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild