Tropisk gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Angående L Williams så vill jag minnas att de jag hade var ganska... hm... revirhävdande, så min ena hane jagade den andra tokmycket så jag separerade dem och då färgade den mindre dominanta hanen ut ordentligt... Annars en trevlig art... Annars är ju jungfrugeckos trevliga o funkar bra i grupp...

Henke :)

903
510
Evanjeline:

Jag hade ju verkligen inte tänkt ha mer än en hanne i samma terrarie. Men jag har verkligen blivit förälskad i willisamsi de sista dagarna, så de kommer bli ett par sånna, och om det inte går at ha mer än en hona och en hanne, så får de vara bara dem. De ska ju vara så aktiva så jag borde se dem konstant endå, det var mest därför jag ville ha en grupp.

Så I guess tråden utvecklas till, ni som har eller haft och har några tips om Williamsi, skriv här. Jag tänkte köpa dusks regnsystem för 1500 och en hydrometer som stänger av och på, sen tänkt jag köra med reptiglow 5.0, om den fungerar.

förresten, vad kostar en sånn rackare?

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Det är en hygrometer du ska ha, och inte en hydrometer.

Reptiglo 5.0 är nu även släppt med nytt namn, Reptile UVB100. Så om butiken inte längre säljer reptiglo 5.0 kanske de har Reptile UVB100 alltså, som är precis samma lampa.

Lycka till med de framtida ödlorna!

903
510
Evanjeline:

Någon här hade dock skrivit att den lampan hade skadat hanas williamsi? Jag vet inte, får ta reda på mer.

Hygrometer, jag är jättedålig på namn;P

1686
795
fluffis:
Evanjeline:
Du kanske menade en timer eftersom du pratade om att stänga av och på? En hygrometer mäter luftfuktigheten och den brukar man inte stänga av :)

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
En tidstimer är förmodligen bäst, man vill inte att luftfuktigheten ska vara helt konstant utan det måste få hinna torka litegrann mellan sprayningarna.

903
510
Evanjeline:
Jag menade en sån som du ställer in så den sköter regnsystemet automatiskt, som dusk har. Jag måste säga jag inte har någon erfarenhet utav regnsystem, så jag ska läsa på så mycket jag kan, men jag vet jag inte ska hålla en ständig luftfuktighet. Jag har alltid gjord det för hand med sprayflaska, men dessa små krabater är ju lite känsligare än vitrandiga, så jag vill ha allting automatiskt och fungerande innan jag skaffar dem.

268
19
Iguania:
Du tänker nog på en hygrostat. Själv skulle jag nog hellre satsa på en sekundtimer eller åtminstone en veckotimer som minsta påslagningstid är 1 minut på och därefter ställa in intervallerna så det blir en bra variation på fuktigheten. Med en hygrostat kommer fuktigheten att i princip hållas konstant och det är inte vad man brukar vilja,l det är bra för djuren att terrariet torkar upp lite mellan varven:)

903
510
Evanjeline:
Okej, det låter ju vettigt. Som sagt har jag ingen koll på vad dessa olika mojänger gör riktigt, så det är bara att forska på! Jag märkte själv med mina första vitrandiga som jag hade för ca fem år sedan att en konstant hög luftfuktighet inte känndes bra alls, så jag ska läsa mer om sekundtimers och veckotimers så får vi se vad jag hittar.

268
19
Iguania:
Själv använder jag denna (www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/timers-klockstrombrytare/veckotimer-brennenstuhl-p50000) till regnsystemet jag använder till mina kameleonter. De flesta dysor skapar en så fin ¨dimma¨ att det tar bra lång tid innan botten behöver dräneras. Jag har det på totalt 3 minuter om dagen, utspritt på 3 tillfällen. Så som jag har nu så kanske jag behöver dränera varannan vecka och då har jag dessutom en viss säkerhetsmarginal.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild