Har någon haft samma problem?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Att ha 2 reptiler ihop utgör alltid en risk... eftersom reptiler inte är sociala djur så är de tyvärr inget som säger att de går ihop... ibland funkar det... ibland inte!

Tidningspapper är inte ett ok underlag för nån reptil annat än vid eventuell sjukdom!

41 grader är absolut inte för varm under en värmepunkt (brukar köra mellan 45-50c själv) sen ungefär 24-25 på svala sidan så kommer de få en bra variation :)... för bäst effekt så bör värmepunkten bestå av en så kallas uv/heatlampa.. alltså en lampa som ger både UV-ljus och värme

2 st 10% lysrör ger inte tillräckligt med ljus för att djuren ska fungera bra.... Bör bytas mot dagsljusrör snarast möjligt och sen en UVheatlampa på det sen

Skäggagamer behöver absolut inte tvångsbadas (inga reptiler behöver det) och är absolut ett stressmoment som bör undvikas... liksom all form av onödig hantering!

En vattenskål som rymmer ödlan räcker mer än väl :)

Fukten hos reptiler är en av de viktigaste momenten i skötsel... och brist på den leder till sjukdomar som till bla njursvikt

Hoppas de mesta kom med nu... kommer även komma med en länk här om njursvikt vid för låg luftfuktighet vilket som gäller även i terrariet och självklart ännu mer när djuren hålls utanför en bra miljö! så som t.ex hantering eller "utforskning" och motionsrundor

MvH:Alex

Medlem i SHF
537
750
Patch:

www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-reptiler/njursvikt

Länken som av nån anledning inte gick att lägga in.... REKOMMENDERAR ATT ALLA LÄSER DEN!

150
14
Hillmans:
Vad skönt att veta ytterliggare att våran 5 åriga leguan, som är veterinär besiktigad nyligen, är så frisk som han är trots vår så kallade "dåliga" skötsel och va skönt att vi inte följer dessa svenska skötselråd utan håller oss till de så kallade "korkade" amerikanarna!

2052
780
psyjoh:
Patch: som jag skrev tidigare i tråden så har jag 2st 10.0 uvb och 2st 2.0uvb+uva som ger dagsljus (rekomendationer från leverantör). Har alltid kört på det och aldrig haft några problem. Till solplatsen har jag haft en solarglo uv spot senaste tiden för jag hade en gammal megaray som jag bytade ut. Kommer dock inte att använda dessa mer utan köra med vanlig värmespot då uvspot endast ska vara tända en kort stund om dagen för det kan skada ögon osv. De ska även sitta på för hög höjd för att jag ska kunna ha en sådan uv spot till mitt terrarie. Detta är rekomendationer från leverantörerna m.fl.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Att reptiler ser friska ut är inte samma sak som att de är det.... de skrev du ju själv :)

Kanske kunde ta och svara på mina frågor i stället?

PsyJoh.... Missade 2.0:orna :P
Finns ju UVlampor med längre Watt som funkar på lägre höjder så som HID lampor :)

UVspots kan vara tända hela dagarna... framförallt Megaray och liknande.... men avståndet är självklart viktigt :)

MvH Alex

2052
780
psyjoh:
Som sagt min megaray var gammal och fick bara tag på en exoterra solarglo. Men nu i efterhand ångrar jag detvköpet. Har bara hört skit om den lampan. Men där finns säkert många som funkar som du skriver Patch. 

Sen det här med roslagstull så har även jag, innan det kom upp på tal här eller pratat med någon om det, sett felaktigheter på deras sida. När man läst igenom så har bara vissa saker låtit konstigt och skiljer sig från andra sidor, veterinärer, egna erfarenheter och vad andra folk har för erfarenheter. Sen finns där säkert många saker som dem har rätt i. Kan ej svara på detta och vill inte blanda mig. Skrev bara min uppfattning. Vill bara leva mitt liv och inte behöva kriga om vad som är bäst eller inte bäst, hantering eller inte hantering osv. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Jag har inte ens läst deras skötselråd så vet inget om dem... Länken jag la upp handlar om torr luft och njursvikt... Inte om nått skötselråd :) 

tyckte mest de va komiskt att folk som rekommenderar hantering och utevistelse (inomhus) säger att de är fel på veterinärens rekommendationer när vi lagt upp ett 15 tal sndra länkar/hänvisningar i ämnet som säger exakt samma sak :) 

2052
780
psyjoh:
Vill iaf tacka för alla tips och råd jag har fått och det går framåt. 

Ett litet tillägg på Hillmans bild inlägg:

I mitten på 70-talet var min farbror ute och körde och mitt inne i stan gick där en sköldpadda på vägen. 
Han lämnade till sin farmor där den hade sin lilla hörna på undervåning som den åt, värmde och sov på. Gick till en tidning där den lämnade sin avföring och hade hela undervåningen som sitt hem. Den bodde så i ungefär 25 år tills min gammelfarmor blev för gammal och inte orkade och Hitte som han hette flyttade hem till mig. Levde på samma sätt. För ca. 10 år sedan sålde jag den till min mammas granne, som har fullt med reptiler och den lever på samma sätt där. Var inte längesedan han var på hälsokontroll och var fullt frisk och är än idag. 

Nu kanske man inte ska jämföra vissa ödlor och annat med detta men tror att mkt som skrivs är överdrivet när de kan leva på ett sådant sätt så länge utan att ta skada..

2052
780
psyjoh:
Sen självklart ska dem leva så nära sin naturliga miljö som möjligt...

2052
780
psyjoh:
Patch det var ej riktat mot dig. Ber om ursäkt om det uppfattades så. 
Tar ingen sida i denna eviga diskussion man läser om i reptilforum. 
Nu blev det lit offtopic här. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild