Horngroda/"pacman" - bebis som inte är intresserad av maten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

11
4
Mio:

Min har också ätit nu :D 

354
269
Animallover_1984:

Hej igen!

Min groda har fått i sig några zoophobas men är inte alls intresserad av kackerlackorna och inte heller av de syrsor jag köpte (de blev klogrodsgodis i stället). 

Den har dock inte försökt hugga efter någon mat självmant utan för att få i den zoophobas har jag behövt sitta och pilla med pincetten och "trycka på" tills den öppnar munnen, den spottar ut, jag håller på med pincetten, den spottar ut osv. kanske 10-30 gånger in med zoophobasen i munnen, sedan börjar den svälja lite och sitter och glor med den hängandes ut ur munnen en lång stund... jag pillar då lite på zoophobasen med pincetten så den blir lite "rörlig" och grodan kan då börja svälja lite till alternativt spotta ut den för 111:e gången...

Mår den inte bra eller varför är den så svårlockad när det gäller mat? Den har ju även som ett underbett (försökt ta kort på det men det syntes inte så bra, bilder i mitt galleri), kan det påverka eller?. Orolig för min lilla skrutt, varför vill den inte vräka i sig mat?...den här grodarten är ju inte precis känd för att vara liten i maten... 

Mvh/Animallover_1984

504
396
Crippa:

Dom kan vara lite svåra med maten tycker jag :) min ena groda äter dock riktigt bra och den är från samma uppfödare! Däremot min albino groda brukar vara sämre på att äta, men jag retar den lite med pincetten tills den öppnar munnen och då lägger jag in en kackerlacka, sen om den försöker spotta ut den så håller jag bara emot lite (petar tillbaks) tills den stängt munnen och då brukar den äta :)

Och jag tycker inte din groda har något underbett vad jag kan se. Prova släng ut lite kackerlackor som är av mindre size och se om grodan är intresserad av dom, sen om de springer ifrån grodan tar du bara pincetten och lägger den en bit ifrån grodan!

1275
1725
Falk:

Skulle kunna tänka mej att du stressar ödlan när du i princip försöker tvinga i den mat.
Låt den vänta någon vecka eller släpp ner några kackerlackor som den kan äta ostört.

Ett tecken på matvägran brukar vara sjukdom och/eller stress så låt den vara så mycket som möjligt.

354
269
Animallover_1984:

Hej igen, uppdaterar läget!

Den har underbett helt säkert, ganska mycket faktisk... man kan se som två små piggar på "underläppen" som jag tror borde vara i munnen t.e.x. Den ser inte ut som alla grodor av denna art jag sett alltså alla andra bilder och de jag sett i verkligheten.

Det är verkligen inte lätt att få i den något att äta... försökte ex. i går genom att först låta den sitta ostört i en "låda" med icke-transparanta sidor, ett gömställe och exo terra soil i x-antal timmar med några metmaskar, när den sedan inte visat något som helst intresse själv satt jag sedan i kanske 2 timmar eller nåt sånt och försökte få den att äta metmask och zoophobas genom att "peta" med pincetten framför munnen, stoppa in födan när munnen öppnades och göra om proceduren igen och igen innan jag tillslut gav upp (för att gå och lägga mig), då den nästan hade hela i munnen för att sedan spotta ut igen och igen... den visar inget som helst intresse för att äta själv, tycker instinkten borde ta över men icke... det har gått kanske 4-5 dagar sedan jag fick i den en zoophobas, den borde ju vara hungrig, ser rätt "smal" ut när den inte blåser upp sig...

Varende groda/padda/salamander jag någonsin sett eller haft har ätit allt som rör sig framför den och så fort något rör sig kollat vad det är och undrat om det går att äta... så denna lilla är nog tyvärr inte helt kry... :-(

Mvh/Animallover_1984

18
5
HLager:

Hej! Otroligt tråkigt att grodan inte vill äta! Den har krånglat någongång med maten men inte alls som du beskriver det :(

354
269
Animallover_1984:

Hej igen!

Jag tror jag har hittat vad som är fel med min lilla sötnos... jag sökte på nätet efter sjukdomar hos grodor och tycker att MBD (Metabolic Bone Disease) verkar stämma in...

Jag läste mig till att det ofta beror på för lite kalcium och att de kan få diverse "missbildningar" ex. käken = underbett. Min lille plutt :-(

Jag har försökt få i honom kalcium såklart (men underbettet fanns ju redan där när den kom hem)... men det är ju inte lätt när den inte äter... har även skaffat ett vitaminpulver som jag också pudrat foderdjuren med...men hen spottar ju ut hela tiden... stackars lilla groda :-(

Den är ju sååå liten och gullig, vill ju så gärna kunna rädda stackarn... men känns ju rätt hopplöst i nuläget. Någon som vet om det finns något att göra åt det (förutom att försöka få i den mat med kalk/vitaminer)?

Mvh/Animallover_1984

ps. tagit flera bilder, laddar upp dom om en liten stund och lägger in de i galleriet, tycker jag fått till bättre bilder på underbettet men den lilla "blåser upp sig" så den ser jättetjock ut... men det är den verkligen inte. ds.

504
396
Crippa:

Tyvärr så är det alltid en chansning när man köper en pacman :) vissa är vilda, vissa är sjuka utan att man ser det. Hoppas den blir bättre snart iaf :) testa att ge kackerlacka bara när den är uppe och få kackerlackan att springa framför grodan hela tiden så kanske den nappar tillslut!

504
396
Crippa:

En anledning till att den inte äter kan ju vara att den är stressad. Albinon jag har hemma käkar lite dåligt men när man låter den vara så går det bättre. Dom har lätt för sig att bli stressade! Vad har du för värme, vatten?, ljus, djup på substratet? =) Jag vet inte, jag tycker inte din groda ser ut att ha något underbett, sök på pacmans på google så ser du att många ser ut sådär när dom öppnar munnen :) och ja kalk ska man alltid ha på, gärna vitaminer också 1 gång i veckan har jag för mig att man kan ge!

354
269
Animallover_1984:

Hej!

Crippa: Det ser ut som på bilderna hela tiden alltså när munnen är stängd och jo den har ett ganska rejält underbett. Har låtit "lackor" springa framför, maskar, zoophobas som rör sig precis framför munnen - den bryr sig inte.

Mvh/Animallover_1984

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild