Riktiga växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

741
681
Binks:
Har haft Gullranka i de flesta av mina terrarium och kommer fortsätta. Mycket bra växt.

141
35
GeckoLover99:
patte38 skrev:
lllreptile.com/info/library/care-and-husbandry-articles/-/list-of-nontoxic-plants-for-your-terrarium/

Tack tack, jättebra lista! Ska rusa raka spåret ner till blomsteraffären och kolla vad dem har! ;D

30
12
Scarpie:
ia_ skrev:
Lycckliga lotta, flitiga lisa, pelargoner och saintpaulior blommar nästan jämt, om det var blommor i sig du var ute efter. =)

Hoyor (vissa sorter kallas även poslinsblomma) blommar hyfsat ofta och finns i massa olika varianter, om man vill ha lite olika form på bladen eller så.

Angående Hoyor, dom blommorna får ju kletiga droppar på själva blommorna när dom blommar ut. Kommer inte en kameleont skjuta på dom för den tror det är vatten? Kanske inte innehåller något skadligt?

309
38
reptilicus_:
Finns det någon passande ormbunke som man kan gräva upp i naturen som klarar att hållas i regnskogsterrarie året runt?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

reptilicus_ skrev:
Finns det någon passande ormbunke som man kan gräva upp i naturen som klarar att hållas i regnskogsterrarie året runt?

Kort och gott nej :) Inga växter utifrån den svenska naturen klarar sig särskilt bra i ett terrarium med regnskogsklimat.

309
38
reptilicus_:
Jonas_ skrev:

Kort och gott nej :) Inga växter utifrån den svenska naturen klarar sig särskilt bra i ett terrarium med regnskogsklimat.

Finns det någon ormbunke som man kan köpa istället då? ;)
(Det är ändå inget superfuktigt terrarium jag har)

2966
1648
Hoggaforfan:
reptilicus_ skrev:

Ja det finns, kommer från kanarieöarna vill jag minnas. Kolla på terrariesidor och på mässor 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
reptilicus_ skrev:

Jag köpte en random ormbunke på plantagen och stoppade i mitt epiweb terrarium, den tog över hela terrariet så jag fick lov att riva ut allt

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

reptilicus_ skrev:

Jag har köpt nån ormbunke på plantagen, vet inget namn på ormbunkarna förutom att det är just ormbunkar :D 

Dom växte bra i mina fuktigaste burkar, dom verkade inte heller trivas i för mycket ljus. Men frågar du på en blomaffär, plantagen eller liknande kan dom nästan garanterat hjälpa dig! Säg hur klimatet är och att du vill ha växter till det, så har jag gjort flera gånger innan jag lärde mig vad som funkar vart. 

154
87
MaryJanee:
reptilicus_ skrev:

Beror lite på hur stor ditt terrarium är :P 
Som tenebrosa skrev så tar dom lätt över då dom växer vääääldigt mycket mer än man kan tro.

Nephrolepis exaltata (vanlig spjutbräken) säljs i dom flesta blomsterbutiker, den blir dock upp mot en meter så det måste vara en stor burk :P passar i regnskog med då den inte får torka ut helt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild