Riktiga växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

30
1
Spaghetti021:

ok har ingen sån bara en guzmania och ficus och dracena palm yuccu  i kameleont terrariet just nu med vattenagamen har jag kant dracena yuccu dracena , höstglöd,ficus. orkidéér får jag ha i kameleont terrariet när jag skaffar större åt honom.

225
4
ia_:

Här hittade jag en lista till. Latinska namn dock. Dubbelchecka innan då den är ihopskriven av privatpersoner. =)

www.herpcenter.com/edible-plant-list.html

35
0
otrander:

fungerar det att ha murgröna och Hypoestes phyllostachya till pilgiftsgrodor? :)

30
1
Spaghetti021:

Hypoestes phyllostachya Rosenstänk härstammar från Madagaskar där den växer i varmt och fuktigt klimat. Bladen är mörkgröna med rosa eller vita stänk i. Blommorna är lilafärgade och förekommer i luftiga spiror. Jämn fuktighet i jorden, ljus och varm placering men inte direkt i sol. Finns i olika namnsorter i färger och storlekar vilket skapar bra användningsmöjligheter. kanske funkar har du hittat nån sån idag när du varit på plantagen ?

266
18
Jazen:

Men hibiscusblomma går bra att skicka in i terrat?

225
4
ia_:

Hibiscus funkar bra till skäggisen. Däremot får du räkna med att den inte blir långlivad då de gärna äter hibiscus... ;)

Se till att den inte är sprayad med något, varken på växten eller i jorden om du köper den från butik. Annars behöver den vänta utanför terrar i ca 12 månader för att giftet skall försvinna ordenligt från växten.

Håll utkik efter bladlöss och/eller spinnkvalster på just den växten, de är lite ökända för att kunna dra på sig det.

35
0
otrander:

bladlöss skulle faktiskt sitta fint bara :) läste att dem vill ha det och att man kan knippsa en bit med dem på och sedan släga in terrariet :) men hursom så borde det väl fungera med murgrönan då den bara är giftig att äta vilket dendrobrates inte äter? :)

30
1
Spaghetti021:

nu har jag pluggat och letat och haft mig i några veckor och är så gott som proffs på växter. nu är mina terrarium fantastiska, har växter till både vattenagamen,jemenkameleonten och korallfingergrodorna.  jag ska snygga till terrarierna i butiken jag jobbar i och ha någon enstaka växt som passar de djuren som går där för att visa kunderna vad som finns och lära dom det man själv lärt sig. aloe vere fungerar också monstera har jag köpt idag 3 st större och lag in i det stora terrariumet. skriv gärna vilka levande växter ni har till era djur så andra kan ta tips från andra personer som kanske har likadana djur. det enda jag inte fått tag på är någon lämplig klätter/ kläng växt att ha till vatenagamen och kameleonten .

35
0
otrander:

kolla upp ficus pumila som jag nämnade för dig :) du får hjälpa mig o fixa i mitt i helgen om du kan? :)

30
1
Spaghetti021:

ah just det så hette den... ah ska stalka dom på blomaffärerna ! vad ska du ha hjälp med? du ska se monstera plantorna jag köpte , gigantiska riktigt snygg 3 st  ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild