Riktiga växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

225
4
ia_:

Crassula/paradisträd, flasklilja, fikusar, primulor, hemtrevnad, lyktranka, hibiscusar (akta dig för löss på denna dock) höstglöd, våreld, jasmin, guzmanior, lyckliga lotta, flitiga lisa, spjutbräken, palettblad, pelargon, muehlanbeckia, hoyor, rumsask, saintpaulior, scheffleror, sensitiva, svärmorstunga, toffelblomma, yucca och vandrande jude, är alla växter som är ogiftiga för åtminstonde människor.

Det var inte så svårt att läsa sig till med hjälp av tidigare inlagd länk... 

30
1
Spaghetti021:

åh herregud ja jag ska väl  ha nåt mer som har vackra blommor just nu är det "träd" så att säga med dracena och sedan kanske gullranka ( epipremnum aureum. tackar för hjälpen hoppas denna tråd kan fyllas på och hjälpa andra i framtiden :D

225
4
ia_:

Gullranka är fotfarande giftigt!

30
1
Spaghetti021:

gullranka, murgröna hmmm... ok utesluts

225
4
ia_:

Lycckliga lotta, flitiga lisa, pelargoner och saintpaulior blommar nästan jämt, om det var blommor i sig du var ute efter. =)

Hoyor (vissa sorter kallas även poslinsblomma) blommar hyfsat ofta och finns i massa olika varianter, om man vill ha lite olika form på bladen eller så.

30
1
Spaghetti021:

tja funkar alla ficusar`ficus tineke och robusta ?

30
1
Spaghetti021:

ett tillägg, jag har dracena, ormbunkar och ficus robusta och tineke i mina terrarier där det går en vattenagam och en jemenkameleont i de andra  så vad mer kan man ha i kammisens terrarium funkar de flesta ni skrivit här eller finns det annat?

4
1
CC72:

Kommer det att vara ett terrarium som är väldigt fuktigt och inte torkar ut måste du anpassa växter efter det. Det bästa är nog att fråga i affären efter växter som trivs i fukt, hög luftfuktighet och värme. Många av våra krukväxter kommer ju från områden med sånt klimat så det finns säkert mycket att välja på.

Vissa orkideer funkar, har det själv och dom trivs. Kolla "fyndhörnan" om det finns nån, där kan man hitta riktigt billiga växter som är fina men inte blommar.

En annan vanlig krukväxt som trivs i terrariemiljö är "Mose stentavlor". Snygga blad och ganska låg, bra att fylla ut med.

Har också "Bromelia" en sorts ananasväxt. Fin när den blommar men lika fin utan också, kan man också hitta billigt när dom blommat ut.

Flamingoblomman vill också ha fuktigt, och har fina blommor. Brukar finnas i alla möjliga färger och storlekar.

30
1
Spaghetti021:

tackar jag har hittat massor med flamingo blommor men varit osäker. kan jag ha flamingo blommor ihop med kameleonten och vattenagamen med tanke på att så länge dem inte är giftiga så ?

4
1
CC72:

Såg nu att flamingoblomman fanns med i giftigaväxterlistan, så har du djur som det finns risk att dom tuggar på växter kanske du inte ska ta just den då.

Bromelian verkar iaf vara ok, kallas också juvelblomma.

Och olika former av orkidéer då, dom trivs ju i den miljön.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild