Hygrometer & termometer, trasiga?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1685
794
fluffis:

Det är nog så att man får vad man betalar för. Med viss variation. Exoterras termometrar och hygrometrar har jag aldrig hört ett gott ord om.

Den som Isdrake har länkat till har jag varit sugen på men det har inte blivit av att jag köpt den. Mina djur är inte de som kräver hög luftfuktighet heller så jag har inte riktigt behovet.

Det är ändå alltid kul att se och jämföra. Jag har två stycken manicker i vardagsrummet jämsides och på bilden kan ni ju se vilket resultat det blir. En grad på temperaturen är inte hela världen. Jag har varit med om värre. Men på luftfuktigheten är det stor skillnad. Jag ska tillägga att de har stått där i två månader så de har inte blivit flyttade nyligen och inte fått chans att ställa in sig. Den till vänster fick jag som en kompensation i en beställning jag gjorde med terrarietillbehör. Jag tror inte att den kostar särskilt mycket. Den till höger köpte jag för några år sen i min lokala elbutik. Jag har för mig att den kostade 199 kr men jag är inte säker. Den är av märket Woods och de tillverkar bla avfuktare vilket känns mycket tryggare. Den har också varit stabil under de åren jag haft den.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Sen är ju frågan om det är så att hygrometrar har oändlig livstid. Jag är inte helt hemma på hur tekniken för luftfuktighetsmätning fungerar, men har man mätare för t.ex. gaser så har oftast sensoren ett bäst-före-datum på x antal månader.

19
7
kbiker:

Det är otroligt svårt att mäta fukt elektroniskt till rimliga kostnader.

Gamla hederliga mekaniska mätare (med hår) är betydligt pålitligare och dessutom enkla att kalibrera själv.

733
297
markusbabs:

Jag är på jakt efter nya hydrometrar så jag uppliver denna tråd.

Är det någon som har testat någon av dessa?  Då jag tänkte köpa ett par stycken så vill jag ju hellst inte att dom ska vara för dyra. Dyrast är ju inte alltid bäst.

www.clasohlson.com/se/Termometer-hygrometer/36-1264

www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/hygrometrar/analog-hygrometer-p48598

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

En hydrometer mäter vätskors densitet, hygrometer mäter luftfuktigheten. Ett tips är att leta hos cigarr(tillbehörs)försäljare, där hittar man hygrometrar av hög kvalitet.

Calibers hygrometrar har jag läst mycket positivt om, billiga och digitala men enligt uppgift pålitliga och åtminstone vissa modeller går att kalibrera själv.

1275
1725
Falk:

Hårhygrometrar som en tidigare nämde är det enda att lita på. Finns på tex granngården och liknande butiker.

733
297
markusbabs:

Vad tror ni om denna?

www.granngarden.se/product/hygrometer-termometer

242
30
Blues:

Jag köper mina på en ciggaraffär här i Göteborg,digitala funkar bra,har kollat mot hår hygro o felar mycket lite.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Oavsett hur de är tillverkade måste man kontrollera dem (och om de inte stämmer kalibrera) om man säkert vill veta hur de mäter, att lita blint på en hygrometer bara för att det sitter ett hårstrå i den skulle jag inte göra. En saltlösning på 75% är lätt att ordna och andra kemiska lösningar går att köpa om man vill veta hur den mäter i andra områden.

733
297
markusbabs:

Det får nog sluta med att jag köper flera analoga av samma märke och försöker kalibrera dom själv. Eller köper några digitala och hoppas på att dom stämmer, för digitala kan man inte kalibrera antar jag?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild