Inredning till Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

230
22
Nooon:

Hur ofta ödlan ska bajsa och hur snart efter maten kan jag inte svara på. Min ödla tycker jag tar för lång tid på sig att smälta maten... men jag vet faktiskt inte. Jag har inte kunnat hitta något bestämt svar. Det är ju givetvis beroende av värmen... men trots att min ödla är varm kan det kan ta flera dagar ändå. Jag undrar om det är ett hälsoproblem... eller en svit av tidigare sandätande... men i övrigt är hon frisk och äter hyfsat större delen av året. Jag har samma fråga som du. Hur lång tid brukar det normalt ta för maten att passera?

Om sandätande. Om du inte ser mycket sand i bajset och om hon äter bra och inte slutar bajsa så tycker jag inte att du behöver oroa dig för sandätande.
Zelda har 5-6 syrsor i magen sen en vecka... de borde ju komma ut snart tycker jag. Jag ska ta en googlerunda på det här med matsmältningen igen.

Ligger enbart på kalla sidan? Kanske det är nog varmt där? Mäter du med en bra termometer. Kolla med två olika om du har. Var är fuktgrottan placerad? Mäta tempen inne i den. Har du material i den som hon trivs med? Min ödla bor i sin fuktgrotta hela tiden om hon inte är ute på ärende eller det är väldigt varmt sommarväder. Inte sagt att alla leosar ska göra likadant men värme brukar de ju gilla... Har Zelda något lika bra gömställe som favvogrottan på den varma sidan?

...men har hon matlust så betyder det ju att hon inte känner sig sjuk. Bada henne kan du nog göra om du är orolig - det skadar ju inte annat än att det kan vara lite stressande. Å andra sidan ska man inte låta en förstoppning vänta. Om du tar henne i handen kan det hända att hon, om du är varm och om hon trivs, lägger magen emot och värmer sig. När jag hälsokollar min lilla dam och hon gör så brukar jag försiktigt lägga andra handen över (inte över huvudet) utan att hålla fast och låta henne hållas tills hon är nöjd. Hon brukar tycka att det räcker med några minuter. Det känns att den svala lilla magen blir varm. Helt säkert inte lika effektivt som ett fuktande bad/ångbad... men förutom att det är trevligt bör det ju "uppmuntra" matsmältningen... i fall då man inte tror att ödlan är sjuk! En riktig förstoppning ska behandlas ordentligt.

62
0
fremar:

En dag låg hon i fuktgrottan nästan hela dagen, sen var hon tillbaks i gömstället på kalla sidan. På kalla sidan är det ca 24-25 grader och på varma sidan 30-32 grader. Fuktgrotta har hon ju inte haft någon tidigare vad jag vet, den står med ca 1/3 över värmemattan. Har vermiculite i den, har inte kollat hur varmt det är i den ännu. Hon har en ny sån exo terra medium grotta på varma sidan. Temperaturen har jag mäter jag med ir-termometer och även en digital sån inne/ute termometer.

230
22
Nooon:

Har hon valt en bajshörna än? Ibland provar de lite olika platser i ett nytt terrarium innan de bestämmer sig. Hon kanske har bajsat någonstans som du inte har sett? Hon har inte bajsat i fuktgrottan väl? Jag har aldrig hört om det... men kanske du ska kolla för säkerhets skull?

Hur varmt är det inne i grottan? Den kanske inte är nog varm? Jag har fuktgrottan helt på mattan. Jag hade på halva ett tag men det räckte tydligen inte. När jag satte hela grottan på mattan så flyttade hon in. Jag säger inte att det är det enda rätta... det finns alltid flera rätt... men det funkar för min leo och många andra (inte alls alla andra).

Om du vill kan du dra på lite mer värme... uppåt 34-35 törs jag säga är ok - bara det inte blir för varmt inne i några grottor. Jag håller med andra att 40 grader låter väldigt mycket och skulle inte våga det.

62
0
fremar:

Igår kväll hittade jag inget bajs när jag letade då kollade jag i fuktgrottan också, ska mäta tempen i den när jag kommer hem idag och så ska jag kolla igenom alla gömställen också för att se så det inte ligger bajs nånstans. Hon har inte bajsat ännu i det nya terrariet som hon fick flytta in i på fredag.

62
0
fremar:

Nu när jag kom hem så låg Zelda i sin fuktgrotta, hon kändes inte hård någonstans på magen när jag hade ut henne. Det var 33 grader i gömstället på varma sidan, 24.5 i gömstället på kalla sidan och 28-26 grader i fuktgrottan. Hittade inget bajs nånstans nu heller.

230
22
Nooon:

Hm... men då håller hon sig lite svalare då - inte åt 30-32 grader. Då går magen långsammare. jag har googlat runt lite... men det här verkar vara lite ogooglebart. Någonstans säger de att matsmältningen tar 24 timmar. På ett tyskt forum sa någon att första målet efter dvala tar 2-3dagar på sig att passera. Jag tänker att när man matar kontinuerligt så vet man ju inte vilket mål det är som kommer ut - det senaste eller det föregående. Min ödla brukar inte göra ifrån sig dagen efter. Det tar längre tid. I sommar har det gått på 2-3 och vid något tillfälle max 4 dagar. Jag tror att det är OK - hon har god aptit och har gått upp i vikt , är frisk och fin och pigg... om inte så aktiv (har aldrig varit det) men är med och vaken och kikar upp ur sitt hål flera timmar i sträck på kvällarna... så jag är nöjd. :) Jag försöker få henne att hålla igång så länge som möjligt nu med hjälp av värme och ljus eftersom hon brukar gå i strejk ganska så ordentligt vid jul och inte komma igång igen förrän till våren.

... om du provar ställa bastun varmare... bara se vad hon säger om det? ...eller ordna en fuktgrotta till.- Jag tänker att hon kanske resonerar så här: Varmt är bra men inte torrt och varmt. Fuktigt är bra men halvljummen fukt är inte helt kul - bara ibland. ...så det blir svalgrottan då...

Om hon får en mysigt, fuktigt krypin där det är ordentligt varmt...?...så vill hon vara i värmen mer och det blir mer fart på magen.  Har du värmen på nattetid? En del har det och en del inte. Min ödla behöver ha det för att hålla sig igång. ...och hon stortrivs i sin "bastu" på varmaste platsen.

62
0
fremar:

Har testat att flytta fuktgrottan så nu tror jag den står helt på värmemattan. Jag har inte haft på värmen på natten då jag läste att det var bra med en temperatur ner mot rumstemperatur då, men jag ska testa med att ha på värmemattan under nätterna nu också. Belysningen är tänd från 9-19 så 10 timmar just nu, vet inte om jag behöver försöka öka på det.

62
0
fremar:

Zelda låg i sin grotta på svala sidan fortfarande idag, nu gjorde jag ett test och bytte plats på grottan på varma sidan och den på kalla sidan. Sen har jag badat henne en stund och försökt massera magen försiktigt som jag läst att man kan försöka. Det var inget som kändes hårt eller så vad jag kunde känna och hon verkade inte tycka att det var obehagligt så får väl se om det hjälper nu. Efter badet så låg hon framme på sanden på den varma sidan en stund för att sedan gå in i sin favoritgrotta som nu står på den varma sidan av terrariet.

62
0
fremar:

Vet inte hur mycket jag skall oroa mig, tror inte det är någon sand som hon ätit i alla fall för det känns inte hårt på magen alls. Hon åt två syrsor idag och sen efter det fick hon ta ett bad igen och så gav jag henne några droppar paraffinolja samtidigt. Hon har legat i grottan på varma sidan hela dagen idag när jag flyttade hennes favoritstubbe dit, låter värmen vara på under natten nu också. Får väl se om matsmältningen kommer igång nu när hon håller sig varmare.

230
22
Nooon:

Hoppas det ordnar sig nu då. Idag kanske? Jag har bevakat min ödla lite extra - mat i tisdags och toabesök igår kväll (torsdag). ...men hon var hungrig redan igår och skulle kanske t.om kunnat ta något i onsdags också. Lät henne vara för att riktigt ta reda på hur lång tid det tar för maten att passera. 33,5grader direkt på glasbotten över värmemattan och faktiskt bara 29,7(!) i bastun som står ovanpå. Det är lägre än senast jag kollade. Jag skyller nog på svalare väder och innetemp sen sist. Ska ordna med mer värme i grottan utan att glasbotten blir mycket varmare. Det blir en liten spotlight. Färdigtestat för den här gången. Ikväll blir det mat!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild