Hur ofta ödlan ska bajsa och hur snart efter maten kan jag inte svara på. Min ödla tycker jag tar för lång tid på sig att smälta maten... men jag vet faktiskt inte. Jag har inte kunnat hitta något bestämt svar. Det är ju givetvis beroende av värmen... men trots att min ödla är varm kan det kan ta flera dagar ändå. Jag undrar om det är ett hälsoproblem... eller en svit av tidigare sandätande... men i övrigt är hon frisk och äter hyfsat större delen av året. Jag har samma fråga som du. Hur lång tid brukar det normalt ta för maten att passera?
Om sandätande. Om du inte ser mycket sand i bajset och om hon äter bra och inte slutar bajsa så tycker jag inte att du behöver oroa dig för sandätande.
Zelda har 5-6 syrsor i magen sen en vecka... de borde ju komma ut snart tycker jag. Jag ska ta en googlerunda på det här med matsmältningen igen.
Ligger enbart på kalla sidan? Kanske det är nog varmt där? Mäter du med en bra termometer. Kolla med två olika om du har. Var är fuktgrottan placerad? Mäta tempen inne i den. Har du material i den som hon trivs med? Min ödla bor i sin fuktgrotta hela tiden om hon inte är ute på ärende eller det är väldigt varmt sommarväder. Inte sagt att alla leosar ska göra likadant men värme brukar de ju gilla... Har Zelda något lika bra gömställe som favvogrottan på den varma sidan?
...men har hon matlust så betyder det ju att hon inte känner sig sjuk. Bada henne kan du nog göra om du är orolig - det skadar ju inte annat än att det kan vara lite stressande. Å andra sidan ska man inte låta en förstoppning vänta. Om du tar henne i handen kan det hända att hon, om du är varm och om hon trivs, lägger magen emot och värmer sig. När jag hälsokollar min lilla dam och hon gör så brukar jag försiktigt lägga andra handen över (inte över huvudet) utan att hålla fast och låta henne hållas tills hon är nöjd. Hon brukar tycka att det räcker med några minuter. Det känns att den svala lilla magen blir varm. Helt säkert inte lika effektivt som ett fuktande bad/ångbad... men förutom att det är trevligt bör det ju "uppmuntra" matsmältningen... i fall då man inte tror att ödlan är sjuk! En riktig förstoppning ska behandlas ordentligt.