Inredning till Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

62
0
fremar:

Ok, pincettmata har jag försökt med då vill hon inte ta varken syrsor eller mjölmaskar. Idag åt hon två ganska stora syrsor sen var hon nöjd och ville inte ta den tredje. Ska ta och testa med att mata henne i petbox någon dag också för att se vad som fungerar bäst. Ta maten i skål verkar hon inte heller vilja göra, för att hon ska ta syrsorna så har de typ varit tvunga att krypa förbi framför henne. Står de still så tar hon dem inte, idag när jag skulle mata henne låg hon i fuktgrottan som hon hittat idag och legat i större delen av dagen.

Först stod syrsan helt stilla 10 cm från öppningen, Zelda upptäckte den men stod bara och stirrade på den. När den sen började röra sig flög hon på den med ett hopp ut från grottan :)

230
22
Nooon:

Jag handmatar. Jag använde pincett förut men hon blev rädd för den. Kanske var jag klumpig med den eller hon var klumpig och bet i den så att hon fick ont i munnen. Jag håller krypen med fungrarna. Zophobas släpper jag på en öppen plats när hon tittar och då tar hon dem.

Igår var hon väldigt hungrig och högg så fort att jag tappade en syrsa. Den gömde sig på en gång men hon hittade den och ställde sig på pass... när jag sköt undan stenen högg hon den ögonblickligen :)

Handmatandet har en bakgrund i en smula anorektiskt beteende som skulle kunnat och skulle kunna sluta illa. Det har tagit oss lång tid att komma förbi det och vi ändrar inte ett vinnande koncept.

Annars tycker jag att de ska få ha nöjet att jaga själva och att man kan handmata ibland "för sällskaps skull" ;)

230
22
Nooon:

Mata på kvällen (det antar jag att du gör) och innan du ev. stökar med annat i terrariet som att byta vatten och städa. Hon kommer att lära sig rutinen och känna igen ljuden som har med mat att göra. ...och är hon inte intresserad så vänta några dagar. De kan också bli bortskämda och väljer då förstås godis framför mat. Dvs larver framför kryp. Låt henne vänta då tills hon blir så hungrig att hon äter mat. Det är inte farligt med några dagars väntan.

230
22
Nooon:

"Står de still så tar hon dem inte"

www.youtube.com/watch?v=8ae27AcHvw4

"Don´move, don´t move....RUN!"

:P ;)

62
0
fremar:

Jo brukar mata en stund före belysningen släcks, fast det kanske är bättre att vänta tills de har släckts och ha någon lite svagare belysning tänd? Hur pass farligt är det med sanden tänkte jag på, hon får ju med sig några sandkorn när hon tar syrsorna.

230
22
Nooon:

Jag brukar mata när belysningen släckts men så har jag lampan i rummet tänd. Det verkar passa min madam leopardgecko :)

Sand.., kan vara vådlig och kan vara ok. Bara hon inte äter sand ska det nog gå bra. Kolla bajset. Du kanske kan se korn i det och du ska hålla koll på att hon regelbundet gör ifrån sig. Mååånga har sand och det går bra. Andra... som min ödla kan inte ha det.

62
0
fremar:

Hon verkar inte vilja äta sanden frivilligt i alla fall, när hon först fick flytta in i terrariet så råkade hon slicka på sanden och det såg ut som hon tyckte det var obehagligt. Hon har ju tidigare gått på sand blandat med akvariegrus så helt ovan sand är hon nog inte.

62
0
fremar:

Vad är de förresten för sorts syrsa som zooaffären hade tror ni, fältsyrsa kallar de den, vet att de köper från imazo.se alltså denna syrsa imazo.se/Servlet?page=11&anr=450.0031 Får gå in på länken två gånger innan man hamnar rätt, de är alltså mer bruna än svarta dessa syrsor.

230
22
Nooon:

Det pratas om fältsyrsor och ökensyrsor... Ökensyrsor ska visst vara ljusare och lite tystare... och det är de väl men de spelar de med! Så pass att i alla fall jag ledsnade på dem. Jag tog några till Naturhistoriska för artbestämning men de kunde inte säga något bestämt. Som jag tror så tror jag att de nog att det finns blandningar av dem och att de kan vara lite si och så med underarter också.

62
0
fremar:

Hur ofta bör ödlan bajsa om den äter 2-3 ggr i veckan. Nu har hon bajsat för en vecka sen blir det och efter det har hon ätit 5-6 syrsor och en mjölmask tror jag det blir. Vet inte om jag ska försöka bada henne ikväll för att se om det får igång henne? Har inte sett tecken på att hon ätit sand på magen i alla fall. Sen så ligger hon enbart på kalla sidan av terrariet vad jag har sett där hon har sitt favoritgömställe, den fula trädstubb imitationen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild