Inredning till Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

1159
626
Temla:

Jag kan bara säga vad jag skulle göra, och jag skulle byta ut ett av lysrören till ett UVB lysrör 5.0. för jag anser att de flesta djur behöver UV oavsett om de är nattdjur och leopardgeckos kan ofta titta fram under dagen. 

Som värmelampa kan du ha en vanlig glödlampa ovanpå terrariet som inte behöver vara så stark då du ju redan har värmematta. Du kanske inte ens behöver någon värmelampa förrän till vintern om det blir kallare i terrariet. Leopardgeckos är känsliga för hög värme så var försiktig så det inte blir för varmt och mät noga. 

62
0
fremar:

Försökte ta kort men jag vet inte? Hona eller hane vad tror ni? En större bild finns här: sg.kicks-ass.org/Zelda/IMG_6347.JPG

429
254
JACLAR123:

Skulle säga hona :) Är ingen expert!

230
22
Nooon:

Fin liten dam :) Obs! Jag är inte heller någon expert... men jag tror också att Zelda är en dam.

UV... Många har leosar utan UV och det verkar gå bra men jag tycker också att alla djur bör få UV. Det får alla ute i naturen.

Jag provade med ett 10.0-rör först eftersom terrariet är så pass högt så att inte så mycket UV når botten och för att jag läste att leosar kan leva på ganska hög höjd där UV-ljuset kan vara ganska ordentligt... men det var för starkt. Min lilla leo besvärades helt klart av det och jag kunde känna av det i mina egna ögon också när jag städade. ...så jag håller med Temla - 5.0.

...och vad trevligt med nytt, bättre terrarium! Du kan räkna med att Zelda kommer att bli mindre aktiv när hon vant sig, etablerat sina rutiner och har koll på hur allt luktar och var hon har sina stenar och rötter :)

Hanna:

Skulle säga säker hona, även om det bästa är en sådan här bild.

62
0
fremar:

Ok ska be akvariebutiken ta hem ett sånt uv 5.0 rör till mig. Ska se om jag kan ta ett bättre kort nån dag. 

23
1
Aslundsgeckoz:

skulle oxå säga hona

62
0
fremar:

Låter bra det, hur brukar ni göra vid matning av leopardgecko med syrsor? Försökte ge henne mjölmaskar igår, men det verkade inte som hon gillade det. Hon tog en som jag la framför henne, men från skålen ville hon inte äta dem.

När jag gett syrsor så har jag försökt släppa ut dem framför henne och om de kommit undan och gömmer sig har jag tagit fram dem igen. Har ju inte så mycket inredning ännu, men när jag blir färdig så kommer ju syrsorna att ha gott om gömställen som Zelda inte kommer åt dem på. Är det då bättre att mata henne i en separat matbox för det var väl inte bra att ha massa syrsor som blir kvar i terrariet och så tappar de ju kalket också.

Hanna:

Jag pincettmatar eller matar i petbox. Dock med kackerlackor.

1159
626
Temla:

Jag lägger syrsorna i en skål med ett litet salladsblad i. Svarta syrsor kan hålla sig rätt lugna när de är kalkpudrade och har lite mat tillgänglig. Skulle en smita är det ju ingen större fara. Leosen tar den nog rätt snart. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild