När är kungspyton vaken?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

22
0
Terrariumhaha:
Jag har läst att kungspyton är nattaktiv men är de vakna på kvällen också. Sover de hela dagen?

5535
4222
Tropfrog:
Djur är inte digitala. De kan absolut flytta på sig under dagen eller när som helst egentligen. Men kungspyton är en relativt lugn och inaktiv art. En glad och mätt KP ligger helst still. Om den rör på sig mycket så är den antingen hungrig och letar mat eller bara missnöjd med miljön och letar efter ett bättre ställe att ligga på.   

Mvh
Magnus 

87
37
09an:
Med min kungspyton så går det i perioder. Under några månader så har hon flyttat sig till sin solplats nästan varje dag. Innan det så var hon endast aktiv när det var släckt. Håller inte helt med om att kungspyton är inaktiva, de förflyttar sig långsamt och är stilla mycket men de utnyttjar fortfarande stora utrymmen och klättrar en hel del både när det är ljust och mörkt. 

Det är väldigt svårt för en reptil i ett terrarium att veta om att det är kväll.

5535
4222
Tropfrog:
Nu definierar jag väl själv aktiv eller inaktiv utifrån hur ofta ett djur rör på sig. Inte utifrån hur fort eller hur långt.

Det finns ormar som i naturen inte flyttar sig på veckor, ibland tillochmed månader, men som kan förflytta sig kilometervis vid hunger eller under parningstid. Dessa är enligt mig väldigt inaktiva ormar oavsett hur fort de rör sig.

Mvh
Magnus 

87
37
09an:
Tropfrog skrev:
Nu definierar jag väl själv aktiv eller inaktiv utifrån hur ofta ett djur rör på sig. Inte utifrån hur fort eller hur långt.

Det finns ormar som i naturen inte flyttar sig på veckor, ibland tillochmed månader, men som kan förflytta sig kilometervis vid hunger eller under parningstid. Dessa är enligt mig väldigt inaktiva ormar oavsett hur fort de rör sig.

Mvh
Magnus 

Jo det kan jag hålla med om, tycker dock att kungspyton rör på sig en hel del men det kan man ha olika åsikter om.

1691
798
fluffis:
Enligt min erfarenhet så kan unga (upp till ca tre år) kungspytonormar slingra runt, och även klättra, en hel del under dagarna men blir mindre och mindre aktiva med tiden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild