Förslaget på förändringar av L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
1105
1256
NellyNiklas:
Hej alla!

Jag körde regelverket från 2019 och de föreslagna reglerändringarna i ChatGPT och ställde några frågor och fick följande upställning.

"Här är en sammanfattad analys av de största förändringarna mellan de två dokumenten:

1. Ändamål och tillämpningsområde
• I den nya versionen av L80 (2025) inkluderas bläckfiskar i reglerna om hållande av djur för sällskap och hobby, vilket inte fanns i den tidigare versionen (2019). (sida 2)
• Definitionen av förvaringsutrymme har breddats till att inkludera fler typer av utrymmen, såsom dammar och inhägnader. (sida 3)

2. Krav på försäljning och information
• Den nya versionen ställer utökade krav på informationsskyldighet vid försäljning, där faktablad nu måste tillhandahållas både i digital och pappersform. (sida 9)
• Faktabladen ska även innehålla uppgifter om sjukdomar som kan överföras till människor, vilket inte fanns tidigare. (sida 10)
• Kravet på märkning vid försäljning har skärpts, där både vetenskapligt och svenskt namn ska vara tydligt angivna. (sida 9)

3. Utbildningskrav för personal i zoobutiker
• Den tidigare versionen krävde endast en grundutbildning, men nu krävs även en djurslagsinriktad utbildning som är mer detaljerad och omfattande. (sida 9)
• Krav på utbildning vid rådgivning och informationsöverföring har införts, vilket inte var ett tydligt krav tidigare. (sida 9)

4. Förvaringsutrymmen och måttkrav
• Kravet på minsta storlek för terrarier har ändrats från 0,72 kvm till 0,75 kvm, vilket kan leda till att många vanliga terrarier blir otillåtna att sälja. (sida 43)
• Det saknas fortfarande en tydlig motivering för varför just 0,75 kvm anses nödvändigt, och det finns inga övergångsregler för butiker som redan har mindre terrarier i lager.
• Nytt krav på märkning av utrymmesgodkända produkter har införts, vilket innebär att tillverkare och butiker måste kunna visa att produkterna uppfyller måttkraven. (sida 43)

5. Efterlevnad och sanktioner
• Den nya föreskriften specificerar att brott mot reglerna kan leda till böter eller indraget tillstånd, men detaljer om kontroll och uppföljning är fortfarande vaga. (sida 63)
• Ökad betoning på att tillsynsmyndigheter ska utbildas för att korrekt kunna bedöma måttkrav och certifieringsbevis.

6. Djurskydds- och djurvälfärdsaspekter
• Skärpta regler om berikning och mental stimulans i förvaringsutrymmen har införts, där fler krav på inredning och miljö anges. (sida 12)
• Nya regler om hur fysiska barriärer ska användas för att hindra djur från att skada varandra vid introduktion. (sida 12)

7. Synpunkter och ifrågasättanden
1. Hur har Jordbruksverket kommit fram till att just 0,75 kvm är nödvändigt, och varför anses 0,72 kvm otillräckligt?
2. Varför finns ingen motivering till varför utbildningskraven har utökats så kraftigt?
3. Hur ska butiker hantera de produkter som redan finns i lager men som inte längre uppfyller de nya måttkraven?
4. Kommer märkningen av utrymmesgodkända produkter att vara tillverkarens ansvar eller butikens?
5. Hur kommer tillsyn och kontroll att genomföras i praktiken, och vilka resurser avsätts för detta?

Sammanfattning:

De nya föreskrifterna innebär skärpta krav på både utbildning och förvaringsutrymmen, men det saknas tydliga motiveringar för vissa måttangivelser och krav. Implementeringen riskerar att slå hårt mot zoobutiker och mindre aktörer, särskilt gällande utbildningskostnader och hantering av befintligt lager.

Låt mig veta om du vill ha fler detaljer eller hjälp med remissvar!"

I övrigt är det mycket fokus på berikning, ljus och miljö jämfört med tidigare revision, men måttbestämmelsena känns väldigt hastigt handplockat ur luften. De är extremt generaliserande och det är väldigt tydligt att de gav upp när de kom till de mindre arterna. 100cm orm och 15cm ödla fick samma min mått 0.75kvm. 

För den som kan ExoTerras utbud av terrarium ser snabbt att 0.75kvm är större än alla terrarium ur ExoTerras utbud. Dessa maxar ut vid 0.72kvm. Enligt dessa föreslagna måttkriterier så kan ingen art av orm eller ödla hållas i ett ExoTerra terrarium längre. Enbart små grodor och insekter kan hållas i dessa. Ett terrarie mäter upp till kraven för den minsta kategori orm och ödlor. ReptiZoo "180 Gallon". 150x60cm.

Mvh
Niklas&Nelly

7
1
Ida_000:
Nickesnoken skrev:
En häst har en box på 9 kvm idag... Att en kanin skulle behöva ha 10 kvm är ju helt sjukt.   

Men en häst är inte i boxen hela sitt liv. Det är alltså tillåtet att ha en kanin i 10 kvadratmeter på heltid.

7
1
Ida_000:
Det lär bli besvärligt att dom i förslaget vill att det skall vara olagligt att mata med levande insekter. Mina spindlar skulle svälta. 

Medlem i GHF
3164
1803
EmanuelKarl:
Läste igenom konsekvensutredningen. Tycker att det är otroligt dåligt att de inte skrivit någonting om hur extremt många som skulle behöva omplacera sina djur (som ingen skulle ha möjlighet att ta emot) under de närmaste två åren. De talar endast om att "majoriteten sannolikt har sina djur i mindre utrymmen" och kommer att behöva uppgradera, som om det bara är någonting man bara gör utan problem. Vi snackar om tiotusentals djur där ägarna antingen skulle skita i att lösa problemet eller behöva göra sig av med djuren. Dessa djuren kommer ju knappast gå att sälja, eftersom alla kommer att vara upptagna med att uppgradera sina egna terrarium och inte kommer att kunna ta emot fler. Priserna kommer att gå ner (--> djuren kommer till sämre hem) och massa djur kommer att släppas ut i skogen eller avlivas. Att de inte ens har reflekterat över detta tycker jag (liksom mycket annat) visar att de inte har haft en tanke på konsekvenserna. 

Att de gör det förbjudet att mata med levande insekter är ju verkligen jobbigt. Detta är ju i princip ett indirekt förbud mot alla insektsätande djur som inte kan läras upp att äta död föda.

Det känns också genuint som att de inte har tänkt igenom storlekskraven alls vad gäller utformningen av terrarium. Till en ögonfransgecko (trädlevande ödla 15-30 cm) har de sagt 1.5 kvadratmeter, men 0.60 meter höjd. Det är större bottenyta än hela min säng, men ändå knappt någon höjd alls i förhållande till den bottenytan. Har de någonsin sett ett terrarium av dessa måtten och funderat över hur larvigt det skulle vara att försöka inreda det anpassat för trädlevande arter, med så absurt mycket bredd och djup? Visst, jag försöker inte säga att de ska öka höjdkravet (jag tycker att ett 45x45x60 är en rimlig storlek, och därmed att 60 cm höjd borde vara okej), så man får ju vara försiktig med hur man uttrycker sånt så att man inte råkar önska något ännu värre än de har nu, men jag vill bara påpeka idiotin då tittar på ett 150x100x60 terrarium och ska försöka inreda det till en trädlevande art. Jag börjar genuint tro att de inte vet hur stort 1,5 kvadratmeter är.

TILL ALLA SOM TÄNKER SKRIVA REMISS: De har betonat att det är viktigt att ha vetenskapliga argument i så stor utsträckning som möjligt för att backa upp remissvaren. ALLT ni kan komma på som har VETENSKAPLIG grund, eller åtminstone BEVISBAR grund, istället för sunt förnuft ("jag tycker detta terrariet är för stort") är guld värt! Dela gärna sånt ni kommer på i tråden för inspiration till oss andra. Samtidigt tycker jag också att det kan vara värt att peka ut det som helt klart och tydligt saknar vetenskaplig grund i deras förslag. Saker jag tänker är enkelt att tala emot baserat på någon form av grund är ju exempelvis förbudet mot levande insekter.

AI är ett otroligt bra verktyg, särskilt för att brainstorma och organisera tankar. Jag måste dock säga att jag personligen tror att det är viktigt att se till att själv granska svaret man får mycket noggrannt och skriva om HELA svaret med egna ord om man ska skicka in något. Det är extremt uppenbart (inte minst för de som ska sitta och läsa massa remissvar) att känna igen de flesta AI-texterna som just AI-genererade och åtminstone enligt mig så sänks postarens ethos (trovärdighet/förtroendeingivande) otroligt mycket av det, eftersom det inte framgår att postaren har kunskapen att kunna formulera en sådan tanke själv och inte känns genuint. I fallet ovan verkar den ju också missförstå en del (och talar om förändringen som att "storlekskravet" har gått från 0.72 till 0.75 kvm, vilket visar att den inte alls förstått helhetsbilden). Brainstorma gärna med AI, fråga om specifika formuleringar, fråga om din poäng med ett visst stycke framgår tydligt eller om det kan förtydligas, fråga om du kan effektivisera din text någonstans, fråga om otydligheter/saker någon skulle kunna ifrågasätta med ditt remissvar osv, men formulera alltid till huvudsak texten med egna ord. Det är mitt tips iallafall (som ni självklart inte måste följa). (Detta är inte alls ett försök att kritisera dig NellyNiklas för att du förespråkat verktyget, och du skrev ju uttryckligen i ditt inlägg ovan att det var direkt från AI, men är man inte van vid att använda AI kanske det är lätt hänt att man inte riktigt inser hur dåligt det kan se ut med en tydligt automatgenererad text eller hur kapabel den kan vara till att göra fel).

Detta var mitt mer känslosamma inlägg. Mitt remissvar kommer att vara lite sakligare.

Medlem i SkHF
1105
1256
NellyNiklas:
EmanuelKarl skrev:
Läste igenom konsekvensutredningen. Tycker att det är otroligt dåligt att de inte skrivit någonting om hur extremt många som skulle behöva omplacera sina djur (som ingen skulle ha möjlighet att ta emot) under de närmaste två åren. De talar endast om att "majoriteten sannolikt har sina djur i mindre utrymmen" och kommer att behöva uppgradera, som om det bara är någonting man bara gör utan problem. Vi snackar om tiotusentals djur där ägarna antingen skulle skita i att lösa problemet eller behöva göra sig av med djuren. Dessa djuren kommer ju knappast gå att sälja, eftersom alla kommer att vara upptagna med att uppgradera sina egna terrarium och inte kommer att kunna ta emot fler. Priserna kommer att gå ner (--> djuren kommer till sämre hem) och massa djur kommer att släppas ut i skogen eller avlivas. Att de inte ens har reflekterat över detta tycker jag (liksom mycket annat) visar att de inte har haft en tanke på konsekvenserna. 

Att de gör det förbjudet att mata med levande insekter är ju verkligen jobbigt. Detta är ju i princip ett indirekt förbud mot alla insektsätande djur som inte kan läras upp att äta död föda.

Det känns också genuint som att de inte har tänkt igenom storlekskraven alls vad gäller utformningen av terrarium. Till en ögonfransgecko (trädlevande ödla 15-30 cm) har de sagt 1.5 kvadratmeter, men 0.60 meter höjd. Det är större bottenyta än hela min säng, men ändå knappt någon höjd alls i förhållande till den bottenytan. Har de någonsin sett ett terrarium av dessa måtten och funderat över hur larvigt det skulle vara att försöka inreda det anpassat för trädlevande arter, med så absurt mycket bredd och djup? Visst, jag försöker inte säga att de ska öka höjdkravet (jag tycker att ett 45x45x60 är en rimlig storlek, och därmed att 60 cm höjd borde vara okej), så man får ju vara försiktig med hur man uttrycker sånt så att man inte råkar önska något ännu värre än de har nu, men jag vill bara påpeka idiotin då tittar på ett 150x100x60 terrarium och ska försöka inreda det till en trädlevande art. Jag börjar genuint tro att de inte vet hur stort 1,5 kvadratmeter är.

TILL ALLA SOM TÄNKER SKRIVA REMISS: De har betonat att det är viktigt att ha vetenskapliga argument i så stor utsträckning som möjligt för att backa upp remissvaren. ALLT ni kan komma på som har VETENSKAPLIG grund, eller åtminstone BEVISBAR grund, istället för sunt förnuft ("jag tycker detta terrariet är för stort") är guld värt! Dela gärna sånt ni kommer på i tråden för inspiration till oss andra. Samtidigt tycker jag också att det kan vara värt att peka ut det som helt klart och tydligt saknar vetenskaplig grund i deras förslag. Saker jag tänker är enkelt att tala emot baserat på någon form av grund är ju exempelvis förbudet mot levande insekter.

AI är ett otroligt bra verktyg, särskilt för att brainstorma och organisera tankar. Jag måste dock säga att jag personligen tror att det är viktigt att se till att själv granska svaret man får mycket noggrannt och skriva om HELA svaret med egna ord om man ska skicka in något. Det är extremt uppenbart (inte minst för de som ska sitta och läsa massa remissvar) att känna igen de flesta AI-texterna som just AI-genererade och åtminstone enligt mig så sänks postarens ethos (trovärdighet/förtroendeingivande) otroligt mycket av det, eftersom det inte framgår att postaren har kunskapen att kunna formulera en sådan tanke själv och inte känns genuint. I fallet ovan verkar den ju också missförstå en del (och talar om förändringen som att "storlekskravet" har gått från 0.72 till 0.75 kvm, vilket visar att den inte alls förstått helhetsbilden). Brainstorma gärna med AI, fråga om specifika formuleringar, fråga om din poäng med ett visst stycke framgår tydligt eller om det kan förtydligas, fråga om du kan effektivisera din text någonstans, fråga om otydligheter/saker någon skulle kunna ifrågasätta med ditt remissvar osv, men formulera alltid till huvudsak texten med egna ord. Det är mitt tips iallafall (som ni självklart inte måste följa). (Detta är inte alls ett försök att kritisera dig NellyNiklas för att du förespråkat verktyget, och du skrev ju uttryckligen i ditt inlägg ovan att det var direkt från AI, men är man inte van vid att använda AI kanske det är lätt hänt att man inte riktigt inser hur dåligt det kan se ut med en tydligt automatgenererad text eller hur kapabel den kan vara till att göra fel).

Detta var mitt mer känslosamma inlägg. Mitt remissvar kommer att vara lite sakligare.

Val talat och skrivet!
Kag kan bara instämma till fullo. 

Yes, jag har upptäckt felet också kort efter att jag läste igenom det en tredje gång. AI'n blandade in diskussionen om ExoTerras max storlek vilket jag inte upptäckte tills efteråt. Jag hade sållat och summerat ganska hårt också i summeringen, vilket är en miss på min sida. Är också ny på AI biten, vilket syns tydligt.
AI chat är som du mycket riktigt beskriver ett hjälpverktyg, inte ett svarsverktyg. 

Gällande storlekskraven på terrarie. Om jag får vara lite konsporatorisk ett kort ögonblick så är det givetvis inte SJV som satt måtten. Det är utan tvekan (anser jag) påtryckning från djurens rätt. Djurensrätt har garanterat koll på vilka tillverkare av terrarium som finns, vilka mått de har och vilka som är populära. Näst bästa metoden att eliminera en hobby som direkt inte kan elimineras? Eliminera möjligheten att bedriva den. Genom att medvetet lägga en ribba som befintliga produkter och utrustning inte når, så har försäljning kapats vid knäna. Enda alternativet är att bygga eget, som dessvärre är på tok för dyrt redan. 
§7 är direkt ett spik i kistan för säkert 75% av ödlor och grodor, framförallt små pilgiftsgrodor och nykläckta ödlor. Den är där med målet att det inte ska finnas exotiska djur i ett hem. Uteslut förvaringsutrymme för större djur, uteslut foder för de få djur som fortfarande får plats i de förvaringsutrymmena.

Så, vad gör vi nu?
Vi har 3v på oss att söka vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar, forskning etc etc. Allt som antingen vetenskapligt visar bristerna i den föreslagna regelverket och kommer påverka på alla nivåer från hobbynivå till samhällsekonomi och miljö.
Gå med i din lokala Herpetologiska förening och stötta det arbete som görs där. SHR har en samrådsgrupp just för detta ärende och kommer lämna ett svar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild