Värmekabel direkt i bottensubstratet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
237
384
jontenation:
Tjena.

Som rubriken lyder. Funkar det att ha värmekablar liggandes i bottensubstratet (kokosfiber) eller det brandrisk deluxe? Jag använder enbart värmepaneler. Men jag skulle vilja komplitera med botten värme i ett terrarie. Kommer givetvis använda termostat.

Tack!

5535
4222
Tropfrog:
Det finns värmekablar som går att använda inuti akvarium, så jag ser ingen anledning varför det inte går att göra värmekällor som går att använda inuti terrarium. Eller att det faktiskt görs för den delen.

Men du måste använda en produkt där tillverkaren specifikt anger att det går att använda i terrariet. Sen kan det finnas restriktioner kring vilket substrat eller vilka djur man kan använda produkten med. Vänd dig till tillverkaren eller en återförsäljare av just den produkten du tänker på och ställ frågor om den.

Mvh
Magnus 

263
248
Formula76:
Om du menar att värmekabeln värmer upp bottensubstratet då pass så att det tar fyr?
Nä...så varm blir den inte

69
14
Degus:
Jag har det, en kabel för akvarium. Den ligger i det bioaktiva terrariet och gör sitt jobb bra

Medlem i SkHF
1091
1236
NellyNiklas:

Ja, värmekabel (av lämplig modell givetvis) kan användas i substratet. Värmekabel kan jämföras med en värmematta. Är uppgiften att höja den omgivande temperaturen i terrariet eller är det en kompletterande plats för djuret att värma sig på? 

Aktivt grävande arter kan ställa till bekymmer och flytta eller gräva upp kabeln om denna inte fästs på något sätt. En alternativ applikation till detta är att gjuta in kabeln i en "sten", som en "hot rock"-motsvarighet, givetvis med termostat. 

Värmestrålningen som avges är den samma som dina befintliga panelerna avger (IR-c) och direktkontakt med värmekabeln är inte rekommenderat. 

Mvh
Niklas

507
216
David:
Jag hade det till grön trädpyton,  slingan i ett fuktigt bottensubstrat så fick jag både fuktighet och en höjd värme i terrariet. Sen hade jag spot och armatur uppe på som gav lite högre punktvärme.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild