Förslaget på förändringar av L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

44
38
CrossroadReptiles:

En länk till förslaget som går ut på remiss.

jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/remisser-och-yttranden/remisser/arkiv/2025-03-12-dnr-5.2.16-02122-2023

Ett problem som jag som ormuppfödare genast noterar är att det inte finns några separata burmått för ormar under en meter. Så fort juvenilerna börjat äta och skita så ska de flyttas till ett terrarium på 0,75 kvadratmeter.

Ett annat problem är att det blir väldigt besvärligt/plats krävande att föda upp sina egna foderdjur. (Det är inget jag själv gör i dagsläget men tyvärr lär detta leda till att alla svenska producenter av foderdjur kommer att sluta med sin verksamhet. Vilket ju leder till att man blir hänvisad till foderdjur importerade från öststaterna.)

Tänkte att vi kan hjälpas åt att hitta synpunkter som bör skickas in till SJV. Samt tipsa varandra om hur vi skulle kunna anpassa vår djurhållning efter det nya förslaget.

44
38
CrossroadReptiles:

jordbruksverket.se/download/18.1b29a1dd194b2e05896ec835/1741772612027/Foreskriftsförslag-l80-tgau.pdf

En direktlänk till själva förslaget.

Medlem i SkHF
1103
1251
NellyNiklas:

Observera nu att detta är en remiss. Vi, som ett kollektiv inom hobbyn har nu en period på 3 veckor att lämna in svar på remissen. Alla kan lämna in svar. SHR kommer lämna in svar för SHR's räkning, men hindrar inte att medlemmar ur SHR att lämna egna svar.

Det är av yttersta vikt att vi, gemensamt lämnar in svar med vett och etikett för att de överhuvudtaget ska tas på allvar. Vi kan gott hjälpa och assistera varandra i detta. Så, ta ett djupt andetag och en kopp/glas valfri dryck och en macka och lägg resterande tid i veckan att läsa igenom noggrant, gärna mer än en gång. Jämför med de tidigare gällande reglerna. Ta AI till hjälp om ni behöver.

Jag har redan sett diskussioner från andra som hunnit läsa igenom och mycket av det som föreslagits är direkt ett spik i kistan för hobbyn, om de skulle klubbas igenom.

44
38
CrossroadReptiles:

Som skrivits ovan är det viktigt att remissvar skickas in innan 9 april både från privatpersoner och föreningar/organisationer. Det är möjligt att Jordbruksverket inte fäster så mycket uppmärksamhet på svar från privatpersoner. Jag tror dock att det är viktigt att Jordbruksverket blir varse om att dessa regelförändringar berör väldigt många personer i vårt land och det kan vi uppnå genom att fylla deras inkorgar med remissvar. Om du som skriver svaret har en relevant formell titel som biolog, veterinär, djurvårdare, mm så är det viktigt att skriva med den i svaret.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild