Alternativ till kvävda möss

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
Junp777:
Hej! Jag har en orm och fick med mat till denne vid köp. Nu är det dock dags för mig att fylla på. Dock har jag fått till mig information om hur de allra flesta möss avlivas när man köper de som foder, kvävning. Något som inte verkar vara humant.

Jag skulle verkligen föredra att köpa möss som antingen är avlivade på annat, mer humant sätt. Alternativt köpa möss från folk som köpt hem men behöver sälja vidare (deras orm har växt ifrån den storleken, de ska sälja ormen och behöver ej ha foder kvar etc).

Någon som har tips? Kan man kanske höra av sig till gnagaruppfödare, avlivar de möss/är villiga att sälja/ge bort möss som dött av naturliga orsaker?
Alla tips mottages. 

Tack! 

351
314
panterophis:

Kvävning med koldioxid är väl så humant det kan bli, alternativen är avlivning med spruta och då går det inte att ha djuren som foder eller dekapitering och det är grisigt som fan.

Vad tänker du att det gör för skillnad om du köper överskott av en annan hobbyist? Dom har avlivats på samma sätt för samma syfte.

Mata med självdött kan aldrig vara en bra idé, du vet aldrig vad djuret har dött av om du inte undersöker det noga och då är det inte mycket att mata med sen.

351
314
panterophis:
www.terrariedjur.se/forum/thread/8720

5436
4171
Tropfrog:
"Mer humant sätt", utveckla gärna. Vilken metod anser du vara ett mer humant sätt?

Att låta sjuka djur självdö anser jag själv inte särskilt humant. 

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
71
34
Sofie:
Avlivning med koldioxid gjort på rätt sätt är det mest humana sättet att avliva möss på (om man inte är van vid nackdislokation, då är den metoden bättre för att den är snabbare). Om man avlivar med koldioxid rätt så kommer mössen att somna av syrebristen innan hjärnan är medveten om vad som händer, det ska alltså gå lagom långsamt tills djuren har lagt sig ner.
Nackdelen med att köpa fryst är ju såklart att man inte vet om koldioxieden ha doserats på ett etiskt sätt för djuren eller ett snabbt sätt som ibland är mer etiskt för personen som avlivar men jag personligen tycker att det är något man bara får lita på sker på rätt och lagliga sätt. För att vara 100% säker så är ju det enda alternativet att föda upp maten själv och i samband med det utbilda sig inom djurskötsel och avlivningsmetoder.

Tar du djur som dött av naturliga orsaker så kan det bli svårt att få rätt storlek, det blir svårt att veta om dödsorsaken eventuellt kan påverka ormen och det går inte att veta ur långt förruttnelseprocessen har gått (och ormar är inte asätare så dom ska inte äta mat som har börjat brytas ner)

77
29
09an:
Bara nyfiken, har egentligen inte mycket med ämnet att göra men äter du själv kött från djurfabriker? 

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:

Att låta sjuka djur självdö anser jag själv inte särskilt humant. 

Mvh
Magnus 

Besvarar du en fråga som inte ställts?

Junp777 skrev:
Hej! Jag har en orm och fick med mat till denne vid köp. Nu är det dock dags för mig att fylla på. Dock har jag fått till mig information om hur de allra flesta möss avlivas när man köper de som foder, kvävning. Något som inte verkar vara humant.

Jag skulle verkligen föredra att köpa möss som antingen är avlivade på annat, mer humant sätt. Alternativt köpa möss från folk som köpt hem men behöver sälja vidare (deras orm har växt ifrån den storleken, de ska sälja ormen och behöver ej ha foder kvar etc).

Någon som har tips? Kan man kanske höra av sig till gnagaruppfödare, avlivar de möss/är villiga att sälja/ge bort möss som dött av naturliga orsaker?
Alla tips mottages. 

Tack! 

Med rätt tillvägagångssätt så är (som redan nämnts) CO2 den metod som anses mest lämplig. Djuret anses inte utstå smärta. Möjligtvis andnöd, förvirring och stress inledningsvis men djuret tappar medvetandet innan den avlider. Jag gör antagandet att det kan liknas med att somna in. 

Det finns rekommendationer på tillvägagångssätt, som man får hoppas att uppfödare följer.

09an skrev:
Bara nyfiken, har egentligen inte mycket med ämnet att göra men äter du själv kött från djurfabriker?

Relevans?

Mvh
Niklas

5436
4171
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

Besvarar du en fråga som inte ställts?

Om det var ställt som en fråga kan ju vara en filosofisk diskussion. Men nog tolkade jag det som att ett alternativ för TS var att mata med självdöda djur. "Dött av naturliga orsaker" var den exakta ordalydelsen.

NellyNiklas skrev:

Relevans?

Det är nog en tolkningsfråga. Men posten börjar nog ändå med att svara på just den frågan. Själv tycker jag nog att det är mer relevant än postaren själv. Detta är en etisk diskussion i grunden och just såna frågor är viktiga ur just en etisk synvinkel. Om TS inte vill mata sina djur med co2 avlivade djur och samtidigt äter co2 avlivade djur kallas det för dubbelmoral. Hen är kanske inte medveten hur vårt köttlivsmedel kommer till, då ger det ett perspektiv som är viktigt i detta etiska dilemma.

Mvh
Magnus

5
4
Pansarfjun:
Det enda alternativ jag kan komma på är att själv ha en grupp möss att ta från och sen sätta en i en petbox med musfälla tills den inte lever mer och sen mata med det. Men det känns kanske inte heller helt bra. Det är ju lite ofrånkommligt om man ska ha orm som äter däggdjur/fåglar att de dött kvävningsdöden. Tredje alternativ är väl att inte ha ormen alls, alt sälja och köpa något med annan diet, typ finkägg eller fisk/groddjur. Men det är ju en potentiellt stor omställning..

5436
4171
Tropfrog:
Där nämnde du något som är väldigt intressant ur ett etiskt perspektiv.

Om jag tolkar jordbruksverkets regler korrekt så kan inte musfälla vara en laglig avlivningsmetod för tammöss. Men jag har aldrig hört att det är förbjudet på vilda möss. Här gör de alltså skillnad på samma art beroende på var de lever.

Visst: Man skulle kunna hävda att en musfälla innebär halsdislokation som ju är laglig. Men det är inget som kan garanteras. Musfällan kan gå igen på vilken del som helst på djuret och även skada utan att döda. 

Ännu värre blir det med råttor om de är över 150 gram. Här är halsdislokation av husdjur förbjudet. Då är det inte längre en tolkningsfråga, råttfällor är förbjudna på tamråttor men fullt godkänd på vilda råttor.

Min slutsats just nu är att avlivning med musfälla/råttfälla är förbjudet för tamdjur.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild