Tropfrog skrev:
Jag tror att ni missar att det krävs ett politiskt beslut för att genomföra förändringen. Klart att det finns folk som vill förbjuda all djurhållning. Men denna tanken kommer aldrig att vinna en politisk majoritet under dagens förutsättningarna.
Själv blir jag inte ledsen om hållning av krokodiler förbjuds. Jag har haft och inser att det finns avsevärt fler djur som hanteras som vandringspokaler när de växer ur sin inhägnad än faktiska anläggningar i privat ägo som klarar att husera dem på sikt. Ett sånt förbud ser jag som rimligt att kunna nå politisk majoritet och faktiskt väldigt bra för djurens välbefinnande.
Mvh
Magnus
1. Det krävs inget politiskt beslut för att sätta upp fler djur på en redan befintlig negativ lista. Det du tänker på är att införa en positiv lista. Och där har du en poäng. Det skulle (troligtvis) behövas en lagändring för att göra det möjligt att införa det. Det har även olika organisationer förstått, och därför jobbar du istället med att föra upp fler djur på den negativa listan. Dvs förbjuda djur.
Det ska också tilläggas att det är inte vilka organisationer som helst som vill införa positiva listor, eller utökade negativa listor. Sveriges lantbruksuniversitets vetenskapliga råd skriver att “
för icke-domesticerade djur bör myndigheten överväga att skapa en positiv lista över vilka djurslag som får hållas för sällskap och hobby. Som ett andrahandsalternativ kan nämnas en utvidgad negativ lista över djurarter som av djurskyddsskäl inte får hållas”. Detta är ingen tok-organisation, utan en tung instans, vars åsikter absolut inte kan negligeras. Som djurskyddsskäl nämner de bland annat “
att bli hanterad eller befinna sig i närkontakt med människor är då något som djuret kan uppleva som både obehagligt, skrämmande och stressande". Eller “
bristande möjligheter till veterinärvård” … Det är bland annat dessa argument som används när de rekommenderar att förbjuda herptiler.
2. Jag håller inte heller krokodildjur. Mig personligen rör det inte i ryggen om de förbjuds. MEN, dessa organisationer stannar inte vid krokodildjur. De vill förbjuda nattlevande djur och icke-domesticerade djur. Vissa organisationer riktar sig in på att sätta upp amfibier på den negativa listan. Jag tycker inte att det är långsökt att gissa/anta att man börjar med en djurgrupp som är enkel att förbjuda. Krokodiler. De är stora och få personer håller dem. Folk blir inte ledsna att de förbjuds (som du själv bevisar).
Sen när argumentet att man kan förbjuda djur för att de är stora och kräver stor yta är befäst så går man på nästa djurgrupp med samma argument. Då ryker varanerna, de stora ormarna (ormar över tre meter nämns ofta som “stora”) samt stora sköldpaddor. Argumenten mot dem är ju desamma som mot krokodilerna. Och där gick det ju!
Jag vill inte öppna upp för ett sådant resonemang. Ja. Krokodiler är stora. Väldigt få kan hålla dem. Men låt dem som kan hålla dem, och sätt dit dem som bryter mot reglerna med den lagstiftning som redan finns. Har gärna hårda regler för att skydda djuren, men förbjud inte.
Jag tycker också en herpetologisk förening ska stå upp för hela hobbyn. Inte bara den del av hobbyn man själv sysslar med.
Till sist. Du nämner “
dagens förutsättningar”. Det är också en viktig poäng. Saker kan ändras, och saker håller på att ändras. När ska hobbyn agera mot dessa ändringar? Nu när de börjar komma? Eller när de slår mot hobbyn med full kraft och det är för sent?
MVH