viper66 skrev:
Det finns många anledningar att inte vara med i förening. Min anledning är att föreningarna låter smutsfolk sälja på deras mässor. Enkelt.
I mina ögon så stöttar föreningarna smutsfolket. Och jag kommer inte sätta pengar till en förening som gör det. Då slutar jag hellre med hobbyn.
Jag kan förstå din ståndpunkt, och om det är din gräns för medlemskap i en förening (vilken som helst) så måste vi andra givetvis respektera det så klart.
För mig personligen är det inte så enkelt. Föreningsarbete är som politiskt arbete i stort. Man är inte överens om allt. Jag är personligen inte överens med SHR om allt. Varken på lokalnivå eller riksnivå. Men jag har svårt att ställa mig utanför allt det goda arbete som görs bara för att jag inte får som just jag vill i alla frågor (för det kommer jag aldrig få).
Även om jag håller med dig om att vissa säljare straffat ut sig från att någonsin få sälja på en SHR-anknuten mässa igen (jag tror till och med att min gräns går innan din här?), så kan jag inte stilla titta på hur hobbyn sakta regleras bort och försvinner bara för det. Det är inte allt eller inget för mig.
Om det värsta händer, om olika djurarter såsom krokodildjur, giftormar, nattlevande djur, mfl. förbjuds, så vill jag kunna säga att jag tog fighten i alla fall. Jag vill kunna visa att jag gjorde vad jag kunde för att det skulle förhindras.
Jag vet att medlemmar i SHR tog den fighten på 70- och 80-talet, vilket gjorde att jag kunde ta del av hobbyn på 90-talet när jag upptäckte denna fantastiska värld. Något som gett mig så mycket under åren. Och nu är jag med och tar samma fight. Jag tycker att SHR är skyldiga sina medlemmar att ta den striden. Och just nu gör SHR just det. Det tycker jag är värt ett medlemskap. Kanske SHR är den garanti som behövs för att skydda hobbyn? Jag tror inte det är helt osannolikt? Jag vill tro att SHR gör en positiv skillnad för vår hobby.
Dessutom, om jag är medlem i en förening, så kan jag framföra mina åsikter om vem som säljer djur på föreningens mässor! Det är en bonus, då kan jag påverka även det.
Med det sagt, så respekterar jag ditt och andras val i den här frågan. Men mitt val är ett annat än ert.
MVH