Bioaktiv vattendel för torrt klimat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
alex0085:
Hej.
Planerar inför bygge av större terrarium bottenytan blir 3m2 och det blir bioaktivt.
Hur löser jag vattendelen till 2 såna terrarium med stäppklimat om jag vill slippa hålla på att byta vatten hela tiden?
Ska jag anlägga det som damm eller akvarium när det gäller pumpar och filter?
Hur håller man vattnet rent?(kemikalier slipper jag gärna men växter och djur vore trevligt)
Jag måste bygga ett slutet system.

Tips, ideer, länkar, litteratur osv mottages tacksamt.

Finns ju hur mycket som helst att läsa om bioaktiva terrarium men vattendelen är svårt att hitta något om.

Jag kan ju givetvis göra så att det går att byta vattnet relativt smidigt men då kan jag inte ha några större vattenmängder, tänker mig runt 100-150L totalt för ödlor mellan 60cm-1m

Helst skall ju vattnet vara drickbart men den primära användningen blir som badvatten/latrin

5318
4077
Tropfrog:
Det du frågar om är i princip hur man bygger och underhåller ett akvarium. Finns hur mycket information om det som helst.

Din utmaning är att stora ödlor skall kissa i vattnet, inte små fiskar. Ju större biolast, desto större krav på utrustning och ägare.

I grunden så är utmaningen i ett akvarium att bryta ner det amonium/ammoniak som djurens restprodukter skapar. Om anläggningen inte klarar det så ökar nivåerna av dessa giftiga ämnen. Redan vid relativt låga nivåer så har det en effekt på hälsa och livslängd på fiskar. Det är inget du vill att dina ödlor skall dricka.

Lösningen på problemet heter nitrifikation och biologiskt filter. Läs på så mycket du kan om det och skaffa vattentester för alla tre stadierna i processen.

Restprodukterna är relativt ogiftiga nitrat och fosfat. Dessa får man ur systemet antingen genom växter eller genom vattenbyten. Även om det låter fint i teorin med växter så känner jag nog ändå att en 60-100 cm ödla inte kommer låta det vara fint särskilt länge. Så din idé om att ordna för smidiga vattenburen är nog rätt spår.

Mvh
Magnus 

9
0
alex0085:
Hej.
Tack för informationen och det väckte ju en tanke.
Sköldpaddor borde ju innebära samma krav på rening och där finns ju en del att läsa.

9
0
alex0085:
alex0085 skrev:
Hej.
Tack för informationen och det väckte ju en tanke.
Sköldpaddor borde ju innebära samma krav på rening och där finns ju en del att läsa.


Och så insåg jag att problemet för mig är den lilla vattenmängden som används i ett bad kontra vad en fullvuxen sköldpadda behöver.
Får försöka räkna ut hur stor vattenmängd jag måste upp i för att det ska fungera.

5318
4077
Tropfrog:
Jag tror inte att det är jättelätt att räkna på. Men 100 liter är stabilare än 50 liter och ju större desto bättre.

Tyvärr sköts de flesta vattensköldpaddor uselt i min mening. Enbart mekanisk filtrering och byter vatten när det blir skitigt. De simmar helt enkelt runt i sin egen avföring. Varför gör man så då? Jo för att de tål det. Frågan är då om din ödla tål att dricka sin egen avföring och om den gör det så är frågan om att det räcker att våra djur tål eller om vi borde ha större ambitioner?

Mvh
Magnus 

9
0
alex0085:
Det är inte en miljö jag vill erbjuda mina djur, antingen skall det gå att få rent med filtrering och ev kemikalier(helst inte) eller får det bli mindre vatten för lättare byte.

Min enda ambition är att skapa en så bra levnadsmiljö som möjligt till mina djur

5318
4077
Tropfrog:
Det finns inga kemikalier som kan oskadliggöra ammoniak och nitrit. Det är bara biologisk filtrering som fungerar.

Ammoniak accumuleras från första gången en ödla kissar eller bajsar i vattnet. Frekventa vattenbyten kommer bara garantera att du har rent vatten precis när vattenbytet är utfört. 

21
9
Saga96:

En massa växter bör du ha, och inga större djur än räkor i dammen. Jag skulle också göra vattendelen större, 150 liter känns rätt litet för en ödla på en meter? Och som de ovan nämnt är det en mängd som snabbt skulle få en väldigt hög procentandel kväve. Jag vet inte om det är möjligt att få det att gå runt, men här är mina råd angående växter: vass/elefantgräs etc. är otroliga på att dra åt sig näring och växa snabbt, om de får stå kvar. Vattenhyacinter eller andra växter som helt låter rötterna vaja i vattnet kan vara ett bra alternativ som kanske tål mer rörelse i vattnet. 

det kan vara både lättare och billigare att investera i en bra pump och system för vattenbyte.


5318
4077
Tropfrog:
Jag är som sagt osäker på vilka växter som klarar sig när en meter lång ödla klampar runt. Flytväxter är en god idé att prova. Tyvärr är vattenhyacinten klassad som invasiv i EU och förbjuden att sälja, ge bort eller flytta.

Pump kommer inte att göra någonting annat än att flytta runt på vattnet och eventuellt syresätta lite.  Gör ingen som helst skillnad för kvävenedbrytningen, för det behövs ett biologiskt filter.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild