Tips på vattenavvisande färg/försegling till träterrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
7
Luisreca:
Hej som rubriken lyder så letar jag efter nån färg eller försegling som funkar att ha i terrarium. 

2
0
Sloffi:
Hej!
Jag undersöker också vad som kan vara bäst som fuktspärr, bla genom information i tidigare trådar.
Jag har ett nytt hembyggt terrarium i plyfa avsett för två landsköldpaddor.som gräver och stökar runt en hel del.  Tidigare terrarium målat med våtrumsfärg höll i 12 år.
Nu funderar jag på antingen akvarielack (NM FS023) ovanpå en grön väggfärg eller en dammduk som kan limmas fast i botten och på något sätt tätas i hörnen.
Flytande membran (Metflex), som föreslogs i en tidigare tråd, lät bra men jag har inte kunnat hitta någon försäljare eller ytterlgare information om detta.

5436
4171
Tropfrog:
Emges som var återförsäljare av metflex har gått I konkurs. Men det finns andra alternativ tex:

www.aquakoi.se/shop/flytande-gummi-hbs200-2358p.html?CookieConsentChanged=1

www.boanas.se/dammduk/flytande-gummi.html?srsltid=AfmBOorR7OGBeYZoOrXhOlclmG7gBeg4g4d0OGiYvSRNQcVUliS_v3z3

Mvh
Magnus 

15
3
timlajolla:
Enligt flera reptilägare som jag rådfrågat är detta säkert när det har härdat. Jag målade mitt träterrarium först med en vattenbaserad färg och sedan två lager av detta. Därefter satte jag akvariesilikon runt alla hörn. Om det är för ökenreptiler behövs ingen dammduk i botten, men om det är för djur som kräver högre luftfuktighet kan man sätta en dammduk i botten och fästa den med akvariesilikon. Man bör dock komma ihåg att det är trä, och alltför hög luftfuktighet är inte bra i längden, oavsett metoder. www.markersnpens.se/p/mtn-mural-water-based-protection-varnish-1000-ml-matt/

2
0
Sloffi:
Tack för råd och information!
En följdfråga.  Undrar om möjligen lacken kan vara hårdare, dvs tåligare mot sköldpaddornas krafsande med klor, än flytande gummi?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild