Fanrikör Ikea

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
0
Terrarienerd27:
Hej

Jag hade tänkt bygga ett terrarium av ett fabrikört vitrinskåp från Ikea till mina ögonfransgecos. Jag undrar om det är någon som har gjort samma projekt och kan ge några tips.

Mvh

5269
4024
Tropfrog:
Konverterade fabriker dyker upp med jämna mellanrum i köp och säljavdelningen. Så åtminstone en handfull har gjort det.

Designen kan kännas modern och fräsch, men den kommer med sina utmaningar. Om man vill ha levande växter så är det väldigt svårt att trycka ner tillräckligt med ljus uppifrån i så höga burkar. Om man får till det på mitten så har man fortfarande för lite i botten och aldeles för mycket i toppen. Det brukar sluta med att man sätter belysning på sidorna som då bländar när man skall titta på sin burk.

Ventilation av terrarium av den formen är också en utmaning. Det krävs i princip mekanisk ventilation. Den vill man gärna sätta i toppen. Det blir mycket trångt om det skall vara belysning också.

Lyckas man med en bra miljö så är det ju en ganska cool idé. Finns några vackra byggen om man googlar. Så kör på, blir det inte bra så finns alltid köp och säljavdelningen:)

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1030
1146
NellyNiklas:

Terrarienerd27 skrev:
Hej

Jag hade tänkt bygga ett terrarium av ett fabrikört vitrinskåp från Ikea till mina ögonfransgecos. Jag undrar om det är någon som har gjort samma projekt och kan ge några tips.

Mvh


Det har gjorts av bla "SerpaDesign" på youtube, vill jag minnas. Sök efter honom där. 

Mvh
Niklas


13
0
Terrarienerd27:
NellyNiklas skrev:


 

Det har gjorts av bla "SerpaDesign" på youtube, vill jag minnas. Sök efter honom där. 

Mvh
Niklas



[quote=NellyNiklas]

 

Det har gjorts av bla "SerpaDesign" på youtube, vill jag minnas. Sök efter honom där. 

Mvh
Nik

Tack! Ska kolla


11
4
Zitrus87:
Jag håller på med ett just nu :) jag har lagt aluminium nät i taket, och sedan kommer jag hänga två lampor i krokar från taket ovanifrån så att de hamnar en liten bit upp, så att de inte täpper till för ventilationen då jag har den större modellen.

Det är mitt första bygge så jag har ingen aning om de kommer att funka, håller på med bakgrunden just nu och den skall fästas imorgon. 

Jag kan återkomma om min lösning kommer att funka för växterna :)

Medlem i SkHF
84
50
Kenneth58:
Har ett Ikea vitrin med 3 Gastropholis prasina

Ikea skåp 680x350x1570.

Värme reptilenova 50w

Arcadia ledbar 34w

UVB: Arcadia D3+ Forest T5-lysrör - 6% - 55 cm - 24W

Skar hål i toppen och satte dit nät.
Glas i botten, 
Sidor och bak några träskivor med ventilation uppe/nere 
Tyvärr får jag ha befukningsanläggningen ovanpå eftersom jag tog väck 5 terrarium med grodor. Inte särskilt snyggt , får lösa det sen.


5269
4024
Tropfrog:
Väldigt snyggt! Modellen heter Billy och är Ikeas klassiker. Eftersom den är längre så blir ljusproblemet mindre påtagligt. Men det är ändå uppenbart att det är väldigt svårt att odla växter på första metern.

Hur länge har det varit igång?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
84
50
Kenneth58:
Juli-23 släppte jag in djuren, belysningen är inte riktigt bra, skall försöka lösa det på något sett.

5269
4024
Tropfrog:
Som jag nämnde tidigare är det svårt att belysa höga terrarium. Ljusstyrkan avtar med kvadraten av avståndet. Det är ett fysiskt faktum som inte går att ändra på. Så länge man jobbar med ljus enbart uppifrån så kommer det att finnas en nivå ca 50-70 cm i terrariet där ljusmängden är perfekt. Ovanför är det för mycket och nedanför för lite. Man kan arbeta med växter med olika stort ljusbehov för att kunna göra den odlingsbara delen större, men man når sällan fram till fullt planterat terrarium I alla nivåer.  För att uppnå det krävs ljus på fler nivåer. Eftersom man sällan vill ha hängande belysning inne i terrariet brukar lösningen bli att sätta belysning på väggarna. Eftersom växter växer mot ljuset brukar detta se väldigt konstigt ut på sikt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild