Ett nytt skogsbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5245
4009
Tropfrog:
Ser snyggt ut.

Jag funderar på det här med jord. Har du kört med bioaktivt terrarium med jord i botten innan? Min erfarenhet är att det blir alldeles för blött och kladdigt. Numera kör jag bara med grov pinjebark och lite sphagnum. Om man tänker lite närmare på det så är vitsen med bioaktiv botten samma som med en kompost. Att kolrikt material blandas med kväverikt material för att skapa jord. När man tillsatt jord så är det ju slutprodukten och komposteringsprocessen redan färdig och det blir inte riktigt bioaktivt.

Nej, kol i form av grovt organiskt material och kväve i form av avföring från djuren håller nog processen igång längre. I kombination med kontinuerlig tillsats av löv förstås som är cleanupcrews mat och ger en effektiv kolrik avföring som speedar upp nerbrytningen.

I mitt nu 7 år gamla bioaktiva terrarium gräver jag ut slutprodukten jord i en fjärdedel av botten varje år och ersätter med pinjebark för att få bort restprodukter och förnya substratet.

Bara några tankar från mig :)

Mvh
Magnus 

1681
791
fluffis:
Tropfrog skrev:
Ser snyggt ut.

Jag funderar på det här med jord. Har du kört med bioaktivt terrarium med jord i botten innan? Min erfarenhet är att det blir alldeles för blött och kladdigt. Numera kör jag bara med grov pinjebark och lite sphagnum. Om man tänker lite närmare på det så är vitsen med bioaktiv botten samma som med en kompost. Att kolrikt material blandas med kväverikt material för att skapa jord. När man tillsatt jord så är det ju slutprodukten och komposteringsprocessen redan färdig och det blir inte riktigt bioaktivt.

Nej, kol i form av grovt organiskt material och kväve i form av avföring från djuren håller nog processen igång längre. I kombination med kontinuerlig tillsats av löv förstås som är cleanupcrews mat och ger en effektiv kolrik avföring som speedar upp nerbrytningen.

I mitt nu 7 år gamla bioaktiva terrarium gräver jag ut slutprodukten jord i en fjärdedel av botten varje år och ersätter med pinjebark för att få bort restprodukter och förnya substratet.

Bara några tankar från mig :)

Mvh
Magnus 


Bra tankar. Ja, jag har funderat, särskilt efter att ha läst mängder av trådar (av vilka du har varit inblandad i många :)) och inte riktigt fått ihop hur jag vill ha det och exakt vad jag skulle köpa. Därför blev det köpesubstrat till att börja med eftersom det nästan är mitt första sådana terrarium. Framför allt behövde jag ha djupt med substrat för att kunna plantera växter.

Kul att du tar dig tid att verkligen plocka ut slutprodukten varje år :) Det känns ju som en dröm att kunna prioritera det med ork och tid och allt vad det heter :)

5245
4009
Tropfrog:
fluffis skrev:
Jag har tänkt beställa ett duschsystem och det behövs UV-lampa. Temperaturen är redan ca 30 grader på solplats högt upp så osäkert om det behövs värmelampa också. Djur som jag är mest sugen på är någon form av Takydromus. Har någon tips på växter som inte nödvändigtvis klättrar men kanske kan hänga ner från barkkrukorna så tar jag tacksamt emot :) Har funderat på flasklilja men det behövs ju en ganska liten fot i så fall :) Luftfuktigheten ligger på mellan 60-70 % med oregelbunden manuell sprayning.


Flaskliljan kommer ifrån de torrare delarna av Mexiko. Jag vattnar min mindre än en gång i månaden. Känns lite konstigt att sätta in i ett fuktigt terrarium. Jag vet inte helt säkert, men skulle misstänka att den skulle få rotröta i ditt substrat.

Gullranka och philodendron känns som bättre anpassade för miljön. De är också bra nybörjarväxter.

Mvh
Magnus 

1681
791
fluffis:
Tropfrog skrev:


Flaskliljan kommer ifrån de torrare delarna av Mexiko. Jag vattnar min mindre än en gång i månaden. Känns lite konstigt att sätta in i ett fuktigt terrarium. Jag vet inte helt säkert, men skulle misstänka att den skulle få rotröta i ditt substrat.

Gullranka och philodendron känns som bättre anpassade för miljön. De är också bra nybörjarväxter.

Mvh
Magnus 


Tack för tips.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2689
2499
anders:
Hur kunde jag missa denna tråd, kul! 
Kan nog bli riktigt snyggt sen när växter börjat växa upp och klättra på grenarna. 

Du använde enbart gorillaglue för att fästa jord på bakgrunden antar jag? Hur tycker du det funkar gentemot silikon (om du nu har använt det tidigare)?


Har dessvärre inga bra tips på växter, mina terrariebakgrunder som jag byggt in krukor i ser i regel ut såhär:


5245
4009
Tropfrog:
Då vill jag passa på att nämna dränering. Du har redan varit inne på det när det gäller botten. Men det är precis lika viktigt att ha dränering från krukorna som byggs in i bakgrunden. Det enklaste är väl helt enkelt att borra ett hål underifrån upp mot krukan så att vattnet kan rinna ut där.

Mvh
Magnus 

1681
791
fluffis:
anders skrev:
Hur kunde jag missa denna tråd, kul! 
Kan nog bli riktigt snyggt sen när växter börjat växa upp och klättra på grenarna. 

Du använde enbart gorillaglue för att fästa jord på bakgrunden antar jag? Hur tycker du det funkar gentemot silikon (om du nu har använt det tidigare)?


Har dessvärre inga bra tips på växter, mina terrariebakgrunder som jag byggt in krukor i ser i regel ut såhär:



Har inte använt silikon till bakgrund tidigare, men jag antar att gorillalimmet är mer flytande, som honung ungefär. Det flyter ut. Först tog jag för lite, sen för mycket men tredje svängen blev det bättre tycker jag.

Snyggt och praktiskt med krukan som du byggt in!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild