Varför verkar vi ha så få foderinsekter i Sverige?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SkHF
88
53
Kenneth58:
Har inte fb eller tic eller något sånt.

Medlem i GHF
21
4
Eminor05:
Är väl antagligen också för att alla i hobbyn är så extremt snåla och inte kan köpa i butiker därför herpers choice mfl får lägga ner nu....

727
386
Johnexotics:
Eminor05 skrev:
Är väl antagligen också för att alla i hobbyn är så extremt snåla och inte kan köpa i butiker därför herpers choice mfl får lägga ner nu....

Köpte av deras ehandel innan men blev bara massa strul så valde köpa från andra istället

5443
4171
Tropfrog:
Eminor05 skrev:

Har du egen insikt i detta eller kollat med herpers om de håller med dig om den analysen?

Själv tror inte att extremt snåla hobbyister är anledningen till deras nedläggning. Jag tror att det beror till viss del på att det rör sig om en väldigt liten marknad och att den sett en väldigt seriös satsning som visat sig kunna erbjuda bättre sortiment och bättre service till ungefär samma kostnad. Marknaden hade helt enkelt inte plats för två så stora aktörer så en var tvungen att försvinna. Det är alltid den som av kunderna upplever som bäst som överlever.

Men mest beror nedläggningarna den senaste tiden på hög inflation, sjunkande reallöner, börsens knalliga utveckling, höga räntor och ökande arbetslöshet. Samma sak händer inom en massa brancher som sysslar med hobby, lyxprodukter och andra saker som vi inte måste ha.
Vi har helt enkelt mindre pengar att lägga på sånt. Men det kanske är extremt snålt att prioritera tak över huvudet och mat på bordet?

Jag handlar mycket av privatpersoner, andra inom hobbyn. Har faktiskt aldrig köpt djur i butik. Jag har inte sett någon fördel med butik jämfört med direkt från uppfödare. När jag handlar av uppfödarna får jag bättre tips och råd om hur djuren skall skötas, friskare djur, lägre pris men framförallt stödjer jag de som bör stödjas. Folk som brinner för just den arten och som producerar friska och fina djur. Är jag snål då?

Utrustning och tillbehör handlar jag för det mesta från butiker, men dock för det mesta online. Anledningen till det är att de enda butiker som finns i min närhet sysslar med mycket tveksam djurhållning. Men det kanske bara beror på min snålhet? Allt skulle kanske se bättre ut om jag bara strödde mina surt förvärvade pengar deras håll?? Tror inte det tyvärr.

Jag har vid ett tillfälle besökt herpers och då handlat också. Tyckte att det var en fin butik, men lite väl långt bort från mig. Jag har också besökt och handlat på cyberzoo en gång och tropiska rum två gånger. Båda mycket fina butiker som ligger bättre till geografiskt för mig. Men som sagt, det blir mest webbutiker. En fysisk butik med djur ger mig väldigt begränsat med mervärde.

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

Eminor05 skrev:

Herpers Choise konkurs berodde inte på snålhet hos hobbyutövare. En stor del av deras försäljning var "startspaket" för nybörjare och barnfamiljer. Pga div anledningar som Covid, högre elpris, högre matkostnader, ökade hyror, räntor etc så försvann den delen av försäljningen. Det finns säkerligen fler variabler inblandade, men det är förklaringen jag fått till mig. 

Fällande foderinsekter så stor jag fast vid mitt tidigare påstående. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild