Piper när ormen andas, varför?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
45
36
Baboon:
Man kan få råd av Jeppe genom Cyberzoo.
www.cyberzoo.se/sv/articles/464/telefonradgivning

5384
4125
Tropfrog:
Baboon skrev:
Bosse jobbar inte kliniskt längre och Jesper jobbar inte längre på stjärnan. 

Enligt Jeppes profil på linkedin jobbar han fortfarande där. Men det kan ju vara dåligt uppdaterat där.

Att det blir svårt att prata med Bosse och Jesper direkt tror jag framgick av mitt inlägg. Men poängen var att det är ingen one man show. De har ett helt team som hjälps åt oavsett vem som frontar kund och djur. Behövs Bosses kompetens så kan den utnyttjas oavsett vem som frontar och i de flesta fall utan att han behöver gå in och göra något klinisk jobb.

I detta fallet handlar det om att ta några prover och skriva ut någon form av medicin. Lunginflammation är nog en vanlig diagnos och enkel behandling som säkert alla i teamet kan hantera utan att de bästa behöver kallas in eller rådfrågas.

Baboon skrev:
Man kan få råd av Jeppe genom Cyberzoo.
www.cyberzoo.se/sv/articles/464/telefonradgivning

Tror du att rådet kommer att vara något annat än att ormen måste till en veterinär?

Mvh
Magnus

194
16
hambergaren:

Jag lånar tråden lite,
jag har en kungsboa som eventuellt har lunginflammation. Jag var hos veterinär som gav mig Baytril oralt 1 gång om dagen i 7 dagar. Nu har jag gett alla doser men ändå låter han tung i andningen och med ett svagt pipljud. 

Någon som har erfarenhet av om det tar längre tid innan det försvinner? 

Han är för övrigt inte påverkad och han äter som vanligt. Fin i kroppen, bubblar inte i nos eller har överflödig saliv i munnen.

ska ringa veterinären igen.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Orsaken till sjukdomen, lunginflammation osv måste fastställas. Ofta ligger den i ormens miljö, dvs terrariet. Kanske det är för fuktigt, för torrt? Eller generellt för kallt? Det och vistelse utanför terrariet (mer än någon gång då och då, sällan) är inte ovanliga anledningar till luftvägsbekymmer och liknande åkommor. 

Med medicin brukar ljudet försvinna inom dagar eller nån enstaka vecka, är mina erfarenheter åtminstone. Jag är dock ingen veterinär eller läkare eller ens i närheten  : ) 

Sen låter ju ormar lite emellanåt i andningen, mer eller mindre. Mer väs-ljud än pip-ljud iofs. Det jag vill säga är att ljud kan tolkas lite olika mellan oss människor. Men många ormar, speciellt större kramormar, låter en hel del i perioder. En hel del för att vara ormar alltså. 

Sammanfattningsvis kan man säga att medicinerar man mot en åkomma måste Orsaken till den också fastställas för att kunna undvika samma scenario med individen. Och som sagt väldigt ofta ligger den i en reptils dagliga miljö. 

Lycka till. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild