Skäggis vägrar vara i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

223
6
Susanne:

Villle bara tillägga att han naturligtvis alltid har en stor skål med vatten så kan han dricka och bada om han vill. 

1686
795
fluffis:

Jag är inte för att ha reptiler utanför deras terrarium. Anledningarna har redan tagits upp. När du pratar om att "han gillar ditten och datten" så låter det mer som om du pratar om en katt eller hund. Du överför mänskliga känslor hos en reptil som bara har en... ja reptilhjärna. Tex har det framkommit att en leopardgecko gärna sluter ögonen när den blir "klappad". Detta kan vi uppfatta som att den trivs men i själva verket så är den bara rädd om sina ögon och vill skydda dem. Jag förstår att det är jobbigt när ödlan lever rövare i terrariet och krafsar mot glaset men hur kan du vara säker på att det betyder att den vill komma ut? Du säger att den är "bortskämd" med att få vara ute men att ha en reptil i ett anpassat terrarium där den har tillgång till allt den behöver, det är bortskämdhet och det har den all rätt att kräva.

223
6
Susanne:

Jag vet mycket väl att det är skillnad på reptiler och andra husdjur och jag aktar mig för att överföra tolkningen av deras beteende på reptiler. Jag tycker dock att jag sett bevis på att en ödla kan "gilla" och "ogilla" saker (eller vad man nu vill använda för ord att beskriva det på) precis som vilket djur som helst. T.ex. "gillar" han att sova på min axel med huvudet nedborrat mot min hals. Han "gillar" värmen där helt enkelt, "gilla" i det här fallet är en ren instinkt. Om skäggisar gillar att bli klappade.. ja därom tvistar de lärde. Har inte tagit ställning varken för eller emot. Troligen sluter de ögonen för att skydda dem och har inget som helst utbyte av att bli smekta - dock svårt att veta med 100% säkerhet. Om min skäggis "ogillar" nåt så visar han det tydligt genom att rycka eller sprattla. Han "gillar" inte när man tar på benen eller munnen t.ex.  Men när man smeker honom lätt längs sidorna på kroppen så sitter/ligger han helt lugn och sluter ögonen. Dock gör jag det inte ofta ifall det finns en chans att han finner det obehagligt men inte visar det.

Min skäggis mår utmärkt och jag har tät kontakt med en reptil expert för att sköta mina ödlor på det bästa sätt jag förmår - han tycker till och med jag är lite löjlig som oroar mig för allt. Skäggisen är jag extra mån om eftersom han "bor" som han gör vilket ju är mycket ovanligt och inte nåt jag önskade från början. 

Härmed avslutar jag den här diskussionen. Är ganska trött på att behöva försvara och förklara mig hela tiden. Skulle inte sagt något från början så... mitt eget fel antar jag. 

1686
795
fluffis:

Jag tycker det är bra att du tagit upp ämnet för det är en viktig diskussion tycker jag.

1686
795
fluffis:

Detta har inget med dig att göra Susanne men jag måste säga att samtidigt kan jag som ormmänniska känna mig orättvist behandlad. I min kommun måste man söka tillstånd för ormhållning och det behöver man i de flesta kommuner. Tillståndet har en massa punkter som tex att glasets tjocklek på terrariet måste vara minst 4 mm, ormen ska inte kunna ta sig utanför utrymmet eller rummet där terrariet står, terrariet ska vara låsbart och rymningssäkert, det får inte finnas skarpa kanter i terrariet, olägenheter får ej uppkomma för närboende osv.

Som ödleägare behöver man inget tillstånd om jag har förstått det rätt men innebär detta att det inte finns några riktiga regler för ödlor? Jordbruksverket skriver ändå en del om hur man ska ta hand om sina ormar och ödlor. Kan någon som är mer insatt i regler vid ödlehållning uttala sig om detta?

Jag har förstått att ormtillståndet handlar om mer än ormen och ägaren utan även om grannar eller tex vad som händer om man skulle ha en brand och brandmän måste gå in i bostaden.

Susanne: Jag är nyfiken på om varit i kontakt med jordbruksverket eller länsstyrelsen eller vem det nu är vad gäller din ödlehållning (utanför terrariet)? I så fall är det ju lugnt.

593
551
Redfoot:

Det är väl så Susanne att precis som du har dina åsikter om hur den ska skötas så måste du nog acceptera att det finns åsikter som går stick i stäv med dina.

Detta innebär ju inte att du ständigt och jämt måste försvara dig, läs och lär eller strunta i vad andra tycker och gör som du vill :=)

309
240
Gogs:

Ödlan verkar ju uppenbarligen må bra så jag har då inga invändningar. Men som endel sagt här så kan ju mycket väl beteendet att han krafsar mot glaset och vill ut helt enkelt bero på att han vill ha ett större terrarie. Min erfarenhet med ödlor är väl inte den största men man har ju märkt att alla ödlor är olika. Min skäggis t.ex gillade inte när han fick ett större terrarium utan han trivs bättre i ett som är mindre där han känner sig hemma. Det är egentligen för litet för honom om man ska gå på vad jordbrukslagen säger men då han bara skrapade och hade sig i det större som jag la honom i så fick han flytta tillbaka till det som är mindre och där verkar han trivas... Han kastar sig inte längre mot rutorna som han gjorde i det större terrariet.  Sen hade jag en juvenil av skäggis ett tag och med den var det tvärtom. Den ville ha större yta att röra sig på. Så jag tror det är rätt individuellt på hur de vill ha det. Sen är det ju bara bra att det finns lagstiftning på hur stort en ödla/orm måste ha för annars skulle det ske mer vanvård än det gör i dagsläget. Men man kan inte stirra sig blind på siffror på ett papper heller. Man måste se till individen. Med din ödla så är det säkerligen som så att han bara vill ha lite större yta att röra sig på och det verkar ju som du gjort en lösning som funkar för han just nu. Är dock lite orolig inför vintern då det kan dra rätt kallt från fönstren. Så innan det blir för kallt skulle nog jag försöka vänja av honom med att ligga i fönstret och satsa på ett större terrarie till honom =)

2
0
lussibulle:
Susanne skrev:
Åh.. ingen fara.. jag har ödlesäkrat hela huset. Han väljer dock att sitta i sovrumsfönstret hela dagarna där jag har UV/Värme spot. Man kan säga att han "bor" där, vill till och med sova där. Han kan som sagt gå upp och ned som han vill på den specialbyggda rampen. :) Problemet var att han riskerade att skada sig i terrariet när han kastade sig omkring och ville ut. Min teori är att när de knackar med nosen mot glaset, krafsar, hoppar och lever rövare - att de faktiskt vill UT ur terrariet. Jag finner inget konstigt med det.. vem vill sitta instängd hela dagarna, vare sig man är människa eller djur. :)

Kan tilläggas att spotten sitter på ena sidan av fönstret, så han kan gå åt sidan om han tycker det blir för varmt. Det är dock en stor spot så både värme och UV kommer åt bra även fast han flyttar åt sidan.. dock blir det ju svalare där.

Hej! Om din ödla krafsar på glaset så har jag ganska nyss läst att det kan vara för att han ser sin spegelbild i glaset och tror att det är en annan individ och vill slåss tex. Skäggisar kanske heller inte vill bajsa i terrariet utan utanför. Jag läste på om det för att min skäggagam som är ca 1 och ett halvt år krafsar ibland på glaset och kan t.o.m. ställa sig på svansen lutandes mot glaset och krafsa. Den kan springa vid glaset och nicka stort och krafsa. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

lussibulle skrev:

Hej! Om din ödla krafsar på glaset så har jag ganska nyss läst att det kan vara för att han ser sin spegelbild i glaset och tror att det är en annan individ och vill slåss tex. Skäggisar kanske heller inte vill bajsa i terrariet utan utanför. Jag läste på om det för att min skäggagam som är ca 1 och ett halvt år krafsar ibland på glaset och kan t.o.m. ställa sig på svansen lutandes mot glaset och krafsa. Den kan springa vid glaset och nicka stort och krafsa. 

Du är medveten om att du precis lyfte upp en tråd som är 7 år gammal? =P

2
0
lussibulle:
Flyers90 skrev:

Du är medveten om att du precis lyfte upp en tråd som är 7 år gammal? =P

Haha, nej det visste jag inte men det är ändå bra att veta och så ställde jag en fråga samtidigt som jag inte behövde få svar på för 7 år sen. XD
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild