Skäggis vägrar vara i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

223
6
Susanne:

Tack för allt tips!

Ja, jag hade ju bara en enda bild av hans gamla terrarium - bild 2 i foldern "Diverse bilder".

Det är dock säkert sant allt du säger, att det var alldeles för litet och för högt för att det skulle bli ljust nog i botten. Suck. 

456
202
isdrake:

Nu såg jag bilden. Men då tror jag vi har löst mysteriet med varför han inte vill stanna kvar. :)

*För litet terrarium

*För tråkigt inrett (vilket bara har att göra med att det är för litet så det ej finns plats för mer)

*För mörkt

*Fel bottensubstrat

Jag hoppas du har fått den hjälpen du behöver för att fixa ett schysst boende för killen nu.:)

456
202
isdrake:

Jag kan passa på att smygannonsera lite också. Jag måste nämrligen göra mig av med alla mina insektsätande djur pga min sambo finner det obehagligt. :/ Så jag kommer bland annat att sälja av detta terrariumet vilket jag tror skulle passa utmärkt till en skäggis (just nu bor det en taggsvansvaran i det): dayviews.com/hildegrim/2012/7/15/

Herptek-terrarium 180x90x50 (BxDxH) med full uppsättning lampor/armaturer. Herpteks terrarum är av hög kvalite och av plast vilket gör dem väldigt lätta för sin storlek.
Egen bakgrund som är avtagbar (uppdelad i fyra delar).
All inredning (ej plastväxäxter och substrat).

Vill dock ha rätt mycket för det. 5500 kr för allt.

Jag vill ha 4000 kr för bara terrariumet (utan lampor). Nypris för ett sånt här terrarim är 6000kr.

223
6
Susanne:

Tack igen för alla tips! 

Ditt terrarium låter perfekt och superbra. Önskar jag kunde köpt det. :) 

456
202
isdrake:

Hur har det gått nu då? Har han blivit något bättre? 

223
6
Susanne:

Han mår superbra, förutom att han håller på att ömsa på nosen och är lite grinig. skratt

Har inget nytt terrarium än så han "bor" fortfarande i sovrumsfönstret med fri tillgång till övriga lägenheten. Sover gör han i en specielinredd låda i hårdpapp som han verkar gilla. Där kan han också gå in och ut som han vill. Ska hålla koll på tempen nu när det blir kallare. Blir det kallt får jag rigga värmelampa på natten. Luftfuktigheten är fortfarande bra i lägenheten men han badar ändå varje söndag. :) Jag tror det blir svårt - till och med nära på omöjligt -  att sätta honom i terrarium igen nu när han är van att vara "fri". 

456
202
isdrake:

Näh jag tror inte det ska vara så svårt att få honom att bo i terrarium igen bara det är ett väl tilltaget. :P Antar att det kommer behövas rätt mycket extra värme sen när vintern kommer. Dom ska väl ha 27 grader som kallast om jag inte minns fel.

Får jag fråga varför du badar skäggisen? Att bada honom en gång i veckan känns som en stor och onödig stressfaktor. Finns väl egentligen ingen anledning att bada en ödla om den inte har svåra ömsproblem som man inte får ordning på på andra sätt.

Har han tillgång till mikroklimat? I så fall kan han reglera det där med fukten själv. Det är något som för finnas hos alla öken/stäpplevande ödlor. Finns detta tillgängligt och luftfuktighete är bra så ska det mycket tid att han ska få problem med torrhet. 

223
6
Susanne:

Eftersom han inte har ett mikroklimat i lägenheten och är lite dålig på att dricka, så ja, han badar en gång i veckan. Han gillar det. När han har badat klart och vill komma upp så reser han på sig och krafsar på kanten. Det brukar inte vara längre än sådär 10 minuter. Dom flesta jag har varit i kontakt med badar sina skäggagamer. Då slipper man ju också problem med förstoppning. Han behöver ju också hållas ren. Värmen är det inga problem med. Har 25 grader i lägenheten men han sitter mest i fönstret där det är mellan 29-40 grader.. han kan variera det själv genom att flytta sig till andra sidan. Eller också kan han gå ned på golvet om han behöver svalka sig. 

Ska ordna nåt för vintern dock.. för det blir ju mörkt utanför fönstret, inte så kul att titta ut då, han kommer ju bara se sin spegelbild. Måste klura ut nåt bra.

40
3
sandiz:

Innan du skaffar dig större terrarium så kan du också ställa ner de du har du på golvet så allt finns där så kan den även gå in och ut. Samtidigt små vänja sig vid att vara i ett terrarium igen. Så hade en vän till mig med sin ödla som var mycket ute att samtidigt ha terrariumet på golvet och öppet och stängde igen de på kvällen och öppnade på dagen igen så den hade de frit.

456
202
isdrake:

Jag är ganska skeptisk till denna metoden. Jag förstår att du bara vill ödlan väl men det du gör är erbjuda en bristande miljö och för att sedan försöka väga upp det på andra sätt som medför onödig stress.

Mycket bättre är det i så fall att erbjuda en tillräckligt stor skål med vatten så att han självmant kan bada om han vill det. Och som sagt så är mikroklimat viktigt för öken/stäpplevande ödlor. Dricker han dåligt kan man spraya salladen med vatten och misstänker man ändå att han är för torr så är det mindre stressande att ta en blomspruta och spraya honom med vatten än att lyfta iväg honom för ett bad.

Men om en ödla har problem och behöver hjälp ska man såklart hjälpa till trots ökad stress. Men din ödla låter frisk och kry så han klarar säkert att sköta sånt där själv om det bara finns i hans miljö. :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild