Blir inte varmt...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

74
27
09an:
Ratko skrev:

sorry förstår att du blir sur men söker all hjällp jag kan få men sorry

Ingen fara, vi verkar ju ha liknande problem:)

36
12
GrontApple:

Vi saknar lite information för att kunna hjälpa dig. Hur stort är terrariet, 09:an? Antalet watt varierar väldigt mycket beroende på storlek och också vilken sorts lampa du använder (halogen, keramisk, DHP, osv.).

För mig fungerar en 80 watts DHP från Arcadia utmärkt till ett 150x60x60 cm terrarium för min kungspyton. Jag får rätt värme när lampan går på 60-70% effekt dagtid (kör termostat från Habistat för att justera temperaturen). Men jag har också mycket inredning i form av korkbark, grenar och levande växter som hjälper till att hålla värmen i terrariet. Dessutom ett träterrarium som håller värmen bättre än t ex. glasterrarium, och ca 40 cm från lampa till grotta eftersom jag har ett tjockt lager substrat.

Många kör halogen och då kanske du behöver så mycket som 100 watt. Beror på hur mycket inredning du har i terrariet, t ex. (speciellt inredning i närheten av lampan som kan vara i vägen och göra att inte all värme kommer fram till ormens varma grotta).

Men det enklaste och säkraste är egentligen att skaffa en termostat för att reglera värmen. Sedan skaffa en starkare värmelampa än du tror att du behöver, för det kan termostaten reglera själv.

Tänk bara på att kolla så att termostaten fungerar med den värmekälla du tänkt använda - en del lampor går inte att dimma, t ex. Det finns termostater som klarar av alla värmekällor - t ex. www.cyberzoo.se/sv/articles/2.390.18822/habistat-digital-dimming-thermostat-dagnatt-600-w som är den jag själv använder.

Hoppas att det var till lite hjälp!

720
383
Johnexotics:
09an skrev:
Ber om ursäkt om jag låter sur nu men Ratko har ju faktiskt gjort en egen tråd med sitt problem... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med mitt problem i tråden som jag skapade just för att få svar om mitt problem.... Ber återigen om ursäkt om jag låter sur.

Mvh Kirix

Samma Armatur kan hjälpa dig med. Sen beror på vilken lampa.du har  men den armaturen har en dimmer

74
27
09an:
tack så mycket för all hjälp, jag ska kolla över alla olika lösningar och se hur jag fixar bättre värme. Ska ändå ta en tur till zoodjur i borås någon dag (bra affär!) och köpa foder:)

195
225
Imori:

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Se till att du har en keramisk sockel till lampan. Har du en i plast så kan det börja  brinna.

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:

09an skrev:
Ber om ursäkt om jag låter sur nu men Ratko har ju faktiskt gjort en egen tråd med sitt problem... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med mitt problem i tråden som jag skapade just för att få svar om mitt problem.... Ber återigen om ursäkt om jag låter sur.

Mvh Kirix

1. Ta en bild på terrariet och lampan i samband med din nästa post/inlägg.

2. Hur mäter du temperaturen under lampan? Med vilka instrument/utrustning? Beroende på vad du mäter med och hur du mäter kan du få missvisande svar.

3. Notera (om du inte redan har) vilken typ av lampa du har för nuvarande i armaturen samt effekten (Hur många watt).

Vi börjar där sålänge.

Mvh
Niklas

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:

Ratko skrev:

Mitt terrarium är 65x45x45cm, jag har 2 st majsormar som är ca 40-45 cm långa och 4 månader gamla. I terrariet har jag en liten plast värmematta som ligger i terrariet, mattan är ca 25cm lång och 10 cm bred. Har även igår lagt in en större matta som också ligger i som är ca 44cm lång och 20 cm bred. och en ljusramp som ligger uppe på terrariet. Terrariet är av märket Exoterra och har fullt nättak. Temperaturen jag har idag är ca 23 grader vilket är alldeles för kallt då de ska vara 27-30 grader.

Värmemattor är väldigt ineffektiva om du vill höja den omgivande temperaturen inuti ett större terrarie. De har sin nisch inom hobbyn men den är numer liten och snäv då det finns andra värmekällor som gör mer eller mindre samma sak dock många gånger bättre och mer effektivt. Många av dessa alternativen har redan nämnts tidigare.

Terrariet börjar bli för litet för en orm så du bör börja kolla runt efter större. (L80 reglementet kan härleda dig till lämpliga terrariestorlekar.)

Klargör vilka temperaturer du behöver uppnå på kalla sidan och varma sidan samt vilken temperatur som rekommenderas under värmelampan. Även temperaturer under natten kan vara av intresse. (Jag har svårt att tro att standard rumstemperatur ~20-22 C inte skulle räcka).

Beroende på terrariets storlek och framförallt höjd, så finns det olika lösningar på hur du bäst når de temperaturerna. 

Mvh
Niklas

74
27
09an:
NellyNiklas skrev:

1. Ta en bild på terrariet och lampan i samband med din nästa post/inlägg.

2. Hur mäter du temperaturen under lampan? Med vilka instrument/utrustning? Beroende på vad du mäter med och hur du mäter kan du få missvisande svar.

3. Notera (om du inte redan har) vilken typ av lampa du har för nuvarande i armaturen samt effekten (Hur många watt).

Vi börjar där sålänge.

Mvh
Niklas

1. Jag kan dessvärre inte få till att lägga in en bild (är verkligen ingen teknisk person)... 120 långt 60 högt och 60 eller 50 djupt. Nättak soom just nu täcks med en filt. Levande och plast växter, grenar, stor vattenskål, bra luftfuktighet, coco soil och ogödslad jord som substrat. En UVB lampa finns och en LED lampa ska införskaffas.
Lampan sitter i en ceramic reflector clamp lamp från arcadia: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.23807/arcadia-clamp-lamp-svart-porslinssockel-20-cm

2. Jag mäter temperatuern med en temp gun från cyberzoo, vet inte märket för har ej kvar förpackningen men det är en inrfraröd stråle... Jag länkar produkten.
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.298.20112/infrarod-termometer-50-380c-temp-gun
Ska även införskaffa en vanlig termometer som man sätter på fönster för att mäta temperaturen i luften då temp gun grejen bara mäter på ytor.

3. solar basking spotlight 50w.
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.19095/arcadia-solar-basking-spotlight-50-w

Mvh Kirix

25
1
Ratko:
NellyNiklas skrev:

Värmemattor är väldigt ineffektiva om du vill höja den omgivande temperaturen inuti ett större terrarie. De har sin nisch inom hobbyn men den är numer liten och snäv då det finns andra värmekällor som gör mer eller mindre samma sak dock många gånger bättre och mer effektivt. Många av dessa alternativen har redan nämnts tidigare.

Terrariet börjar bli för litet för en orm så du bör börja kolla runt efter större. (L80 reglementet kan härleda dig till lämpliga terrariestorlekar.)

Klargör vilka temperaturer du behöver uppnå på kalla sidan och varma sidan samt vilken temperatur som rekommenderas under värmelampan. Även temperaturer under natten kan vara av intresse. (Jag har svårt att tro att standard rumstemperatur ~20-22 C inte skulle räcka).

Beroende på terrariets storlek och framförallt höjd, så finns det olika lösningar på hur du bäst når de temperaturerna. 

Mvh
Niklas

Okej tack men de ja inte förstr är varför alla säger att terrariet är för litet? 
enligt minimemåttet för marklevande orm mellan ca 45-55cm är arean som krävs 0,06kvm och min area i mitt är 0,29kvm? så enligt den listan kan ja ha mitt tterrarie tills den blir ca 80-100 cm lång?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild