Ratko skrev:
Blir så förvirrad bara, uppfödarn ja köpte ormarna av sa att de ska va 27c på kalla sidan o 30c på varma. De står det även om man googlar på hur varmt majsormar ska ha det?
Första träff på Google: "Corn snakes need to be kept in a temperature of 75 to 85 degrees Fahrenheit, which is pretty easy to achieve with a warming lamp set over the tank. The tank should have a "warm" zone (82 degrees) and a cool zone, with a hiding area available in each zone. Your local pet shop will have a selection to choose from."
www.petmd.com/reptile/care/evr_rp_corn_snake
75 F = ~24 C (något högre än vanlig rumstemperatur. (19-22) Någon eller några grader lägre på kalla sidan är inte ett problem.)
85 F = ~ 29.5 C. Åstadkommer du enkelt med en värmelampa, precis som du införskaffat.
Så kalla sidan kan du absolut ha standard rumstemperatur, genom att helt enkelt inte var varken värmelampor eller mattor på den sidan.
Om jag får lämna några förslag på följande åtgärder?
Jag skulle plocka bort värmemattan/mattorna helt. Det finns billigare och bättre sätt att åstadkomma samma sak på ett mer naturligt sätt, plus att dina ormar kommer inte söka sig ner i böttensubstratet för att värma upp sig. De kommer säkerligen gräva ner sig i sök av skydd dock, men det är helt naturligt. Det kommer du inte ifrån. Gå ner till stranden, till skogen eller på en plats med mycket stenar, lagom stora som din hand-ish. Jag hade staplat eller lagt dessa på varma sidan av terrariet, på ett säkert sätt så att de inte kan flytta sig och klämma djuren. Du kan tex använda några klick med fogskum eller liknande som du låter härda och sedan täcka med akvariesilikon och jord så det blir lite snyggare.
Din nya värmelampa hade jag placerat ovanför dessa stenar.
Det som kommer hända är följande. Stenarna, som blir varma under dagen, kommer göra exakt samma sak som värmemattan, fast mer eller mindre "gratis". De kommer dessutom fungera som ett värmeelement under natten, när lampan inte är tänd. Det finns inte heller någon risk att det blir något elektronikfel som sedan slutar med en brand (vilket har hänt med värmamattor).
Hur åstadkommer du rätt temperatur på varma sidan? Avsett minst en hel dag för detta. Börja med att placera lampan på nättaket ovanför stenarna och vänta. Kontrollera med jämna mellanrum yttemperaturen på stenarna med din "tempmätarpistol". När du ser att ytttempen stiger över säg 30 grader, då vet du att lampan ligger för nära. Höj lampan en decimeter och vänta och mät på nytt. Fortsätter temperaturen att stiga så höj lite till.
Så småningom kommer du hitta ett läge där du har lagom temperaturer med lampan på full effekt. Alternativ till detta är att använda en dimmer eller digital termostat, men då behöver du annan utrustning och lite annat tillvägagångssätt.
Mvh
Niklas