plantera växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5436
4171
Tropfrog:
Jag använder MSU näringen från dusk. Så ofantligt lat att jag bara häller ett kryddmått i vattenbehållaren för regnsystemet. Mycket svag lösning som sprejar ner hela terrariet 6 ggr om dagen eller så.

Då de flesta växter i den miljön jag försöker att skapa är epifyter så skulle det inte göra någon skillnad att göda bottnen. Som jag skrev innan så brukar det inte behövas extra gödsel i bottenmaterialet ändå. Avföring, torkade löv, växtdelar etc mineraliseras och blir till gödning med tiden. För mycket gödsel har dessutom den egenskapen att den bryter ner strukturen i substratet fortare och därmed förkortar livslängden. Gödsla endast i botten om du ser tecken på bristsymptom.

Mvh
Magnus 

77
29
09an:
Tack så jätte mycket för alla svar!

om någon annan har npgot att tillägga så skriv det!
Annars så har jag kommit fram till: inget eller minimalt med gödsel vid växterna eller i krukorna och eventuellt någon form av gödning ivätske form nång gång.

Återigen tacksam för fler synpunkter på detta:)

11
0
schutzmarken:

Hur planterar jag växter som inte kommer i jord, ska det planteras i substratet ell ny kruka med jord. Jag beställde bara hem en hög utan att kika så noga på vad det var.

5436
4171
Tropfrog:
schutzmarken skrev:
Hur planterar jag växter som inte kommer i jord, ska det planteras i substratet ell ny kruka med jord. Jag beställde bara hem en hög utan att kika så noga på vad det var.

Det beror lite på vad det är för växter. Alla trivs inte i jord.

Mvh
Magnus 

11
0
schutzmarken:

Tropfrog skrev:

Det beror lite på vad det är för växter. Alla trivs inte i jord.

Mvh
Magnus 

Jag lyckades googla till mig lite svar, dom ska planteras i jord. Nästa fråga är näring, finns det någon näring som inte är skadliga för djuren? Eller bör dom få all näring av substratet.

Tack för svar
Mvh Peter

Medlem i GHF
3139
1750
EmanuelKarl:
schutzmarken skrev:

Jag lyckades googla till mig lite svar, dom ska planteras i jord. Nästa fråga är näring, finns det någon näring som inte är skadliga för djuren? Eller bör dom få all näring av substratet.

Tack för svar
Mvh Peter

Vilka växter gäller det?

5436
4171
Tropfrog:
schutzmarken skrev:

Tack för svar
Mvh Peter

Jag undrar själv snarare om det verkligen finns någon näring som är skadlig för djuren? Visst färsk stallgödsel är väl inte helt trevlig för djuren att trampa runt i, men det är nog ingen som tänkt den tanken?

Som jag skrivit i tråden innan så använder jag mig av svag dos flytande konstgödsel I vattnet till regnsystemet. Det sprejar alltså direkt på djuren, inredningen och växterna. Gjort så i 4 eller 5 år och har inte sett några negativa effekter på djuren. Vare sig i teorin eller i praktiken.

Själv tror jag inte en sekund på att flytande konst eller ekologisk gödsel skulle vara någon fara för djuren i rätt doseringen. Jag tror heller inte att välbrunnen stallgödsel, gräsklipp, nässelvatten eller andra gratiskällor för gödsel är farligt. De som hävdar att det skulle vara farligt för djuren har hitintills inte lagt fram något trovärdigt bevis, det är bara en information som snurrat runt inom hobbyn sedan urminnes tider. Det går från hobbyist till hobbyist utan att någon någonsin ifrågasätter. Jag tror att det beror på försiktighetsprincipen. Om man inte är säker är det bäst att avråda.

Jag varken råder eller avråder. Om du vill använda gödsel i ditt terrarium så gör du det på egen risk. Jag redovisar bara vad jag gör och vad jag vet och kan inte hållas ansvarig.

Ps: jag gödslar i min trädgårdsdamm också trots att det även i denna hobbyn avråds och anses farligt för djuren helt i avsaknad av bevis. I princip samma sak som inom terrarium.

Mvh
Magnus 

11
0
schutzmarken:
Kan man ha gullranka i terrarium, var någon som sa att den kanske är giftig? Tar gärna emot tips om andra klätterväxter som lämpar sig för terrarium också.

100
102
Spikedreptiles:
schutzmarken skrev:
Kan man ha gullranka i terrarium, var någon som sa att den kanske är giftig? Tar gärna emot tips om andra klätterväxter som lämpar sig för terrarium också.

Växter och giftighet har bara betydelse om djuret äter på växten... alla alocasier har ju ett gift i sig och många philodendrons ändå är de väldigt populära växter att ha i terrarium. Så beror på vilket djur som ska bo i terrariet. Tips på växter är svårt att ge utan att veta vilket klimat du kommer ha (temp,fukt)

Mch Jonatan

11
0
schutzmarken:

Spikedreptiles skrev:

Växter och giftighet har bara betydelse om djuret äter på växten... alla alocasier har ju ett gift i sig och många philodendrons ändå är de väldigt populära växter att ha i terrarium. Så beror på vilket djur som ska bo i terrariet. Tips på växter är svårt att ge utan att veta vilket klimat du kommer ha (temp,fukt)

Mch Jonatan

Det är en burk med pilgiftsgrodor så då borde det fungera då.
23-26 grader och runt 80% luftfuktighet. Så tips mottages gärna.

tack för svar

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild