schutzmarken skrev:
Jag lyckades googla till mig lite svar, dom ska planteras i jord. Nästa fråga är näring, finns det någon näring som inte är skadliga för djuren? Eller bör dom få all näring av substratet.
Tack för svar
Mvh Peter
Jag undrar själv snarare om det verkligen finns någon näring som är skadlig för djuren? Visst färsk stallgödsel är väl inte helt trevlig för djuren att trampa runt i, men det är nog ingen som tänkt den tanken?
Som jag skrivit i tråden innan så använder jag mig av svag dos flytande konstgödsel I vattnet till regnsystemet. Det sprejar alltså direkt på djuren, inredningen och växterna. Gjort så i 4 eller 5 år och har inte sett några negativa effekter på djuren. Vare sig i teorin eller i praktiken.
Själv tror jag inte en sekund på att flytande konst eller ekologisk gödsel skulle vara någon fara för djuren i rätt doseringen. Jag tror heller inte att välbrunnen stallgödsel, gräsklipp, nässelvatten eller andra gratiskällor för gödsel är farligt. De som hävdar att det skulle vara farligt för djuren har hitintills inte lagt fram något trovärdigt bevis, det är bara en information som snurrat runt inom hobbyn sedan urminnes tider. Det går från hobbyist till hobbyist utan att någon någonsin ifrågasätter. Jag tror att det beror på försiktighetsprincipen. Om man inte är säker är det bäst att avråda.
Jag varken råder eller avråder. Om du vill använda gödsel i ditt terrarium så gör du det på egen risk. Jag redovisar bara vad jag gör och vad jag vet och kan inte hållas ansvarig.
Ps: jag gödslar i min trädgårdsdamm också trots att det även i denna hobbyn avråds och anses farligt för djuren helt i avsaknad av bevis. I princip samma sak som inom terrarium.
Mvh
Magnus