Växter och Jord till majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

40
11
Alfa99:
Hittade ekologisk plantjord på ica och mailade om gödsel, den har hönsgödsel i sig. hade det funkat eller ska man köpa någon ogödslad jord istället och sen gödsla själv med t.ex wormcasting?

5384
4125
Tropfrog:
Jag tror inte att hönsgödsel i sig är några problem om den bara är ordentligt komposterad. Det är nog snarare en fråga om mängden. Den är ju oftast okänd i såna produkter.

Men nu skall du ju ha så lite jord att mängden gödsel I slutprodukten sannolikt inte är några problem.

Många osäkerhetsfaktorer här, så det enda jag kan säga är att jag skulle våga prova själv. Sen är resten upp till dig.

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:

får testa mig fram lite. har köpt det mesta, är barar jord och sand kvar att köpa. Blir väl lite grövre sand också för extra dräneringen där också.

5384
4125
Tropfrog:
Jo, precis. Det är mycket surr om optimering av substrat till bioaktivt och många har väldigt specifika idéer. Men egentligen är det inget annat än en kompost. Att förstå hur en kompost funkar är en bra början.

Man pratar om grönt och brunt, vilket är lite missvisande här. Men kväve och kol är bättre. Döende växtdelar och djurbajs är kväve. För att ta hand om detta behövs kol, det finns i beståndsdelarna av trä. Ju mer trä och ju grövre, desto längre funkar det. Jorden är ju färdigkomposterat material och är främst för att ge en bra start åt växterna.

Har man en välfungerande trädgårdskompost så kan det vara en bra start att ta lite av den i mixen. Nackdelen är att man kan få med lite ogräsfrö. En handfull substrat från ett redan etablerat bioaktivt terrarium är ännu bättre.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild