Växter och Jord till majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5384
4125
Tropfrog:
Jo, ekar är det gott om i Blekinge. Men det borde finnas massor av magnolia också. Det är ett mycket populärt trädgårdsträd.

Jag samlar löv på hösten. Låter torka, kör i ugnen och packar i påsar. Använder fortfarande batchen från hösten 2020. Så visst kan det ligga i påsar länge.

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:
Tropfrog skrev:
Jo, ekar är det gott om i Blekinge. Men det borde finnas massor av magnolia också. Det är ett mycket populärt trädgårdsträd. 

Okej har inte tänkt på magnolian antagligen.

Sen om substratet igen hur många delar Coco husk, träkol, spaghnum etc borde jag ha? Antar mestadels coco och jord som du sa men hur mycket kol och sånt ska det vara? och ska det vara lite finare kol eller grövre hållet?

40
11
Alfa99:
Har letat efter träkol ett tag nu och har enbart hittat vanligt grillkol eller grillbriketter. På t.ex jem o fix så står det att det är gjort av kokosnötskal och grönsaksbindemedel och är 100% naturligt. Hade detta funkat eller måste det just vara träkol?

5384
4125
Tropfrog:
Alfa99 skrev:

Okej har inte tänkt på magnolian antagligen.

Sen om substratet igen hur många delar Coco husk, träkol, spaghnum etc borde jag ha? Antar mestadels coco och jord som du sa men hur mycket kol och sånt ska det vara? och ska det vara lite finare kol eller grövre hållet?

Blandningen skall kännas lätt och väl dränerande. Majsorm är väl inte direkt regnskogslevande. Så viktigare med dränering än fukthållande.

Jag skrev väl ca 20% jord. Det är inte det samma som mestadels. Med tanke på djuret som skall vara däri så kanske mindre.

Men det finns inget exakt och universalt recept. Man få blanda tills man är nöjd och sen utvärdera till nästa gång.

Mvh
Magnus 

5384
4125
Tropfrog:
Alfa99 skrev:
Har letat efter träkol ett tag nu och har enbart hittat vanligt grillkol eller grillbriketter. På t.ex jem o fix så står det att det är gjort av kokosnötskal och grönsaksbindemedel och är 100% naturligt. Hade detta funkat eller måste det just vara träkol?

Grillbricketter går fullständigt bort. Det bryts ner till kläggig dynga direkt.

Jag tänker ge dig en kluring här. Träkol är kol som är gjort av trä. Grillkol är kol som är gjort för att grilla med. Vad tror du grillkol är gjort av?

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:
Från vad jag kan hitta och läsa om olika grillkol och briketter så verkar de flesta vara gjorda av trä men dock nästan pulver form för att få rätt form på bricketerna. men hittar inte direkt nån kol nånstans som är 100% från trä.

Sen nej majsorm är ju från centrala och södra Usa och ska ha runt 50-60% luftfuktighet så får ju ta mer coco husk och lite mindre spaghnum för att inte få för hög luftfuktighet.

5384
4125
Tropfrog:
Här kommer svaret på kluringen: allt grillkol är gjort av trä. De absolut flesta av lövträd. Jag använder samma produkt i grillen som i terrariet. Briketter är skit både i grillen och i terrariet.

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:

Jaha så bara att köpa grillkol o krossa så det blir mindre bitar då eller ska man mala det finare?

dräneringslagret kan vara av Leca kulor med en avskiljare mellan Substrat och dränering, eller finns det nåt som är bättre än leca?

5384
4125
Tropfrog:
Jo krossa till bitar 5-10 mm stora.

Egentligen är dräneringslagret bara en reservoar. Lecakulor är billigt och lättillgängligt. Men de håller ju en viss mängd vatten. Jag tänker att något mer kompakt som inte håller fukten är bättre för din miljö. Kanske glaskulor eller grov sjösand?

Mvh
Magnus 

720
383
Johnexotics:
Alfa99 skrev:
Okej finns ingen magnolia inärheten vad jag vet men föräldrarna har en stor ek på tomten så där kan jag plocka löv.

Kan man lägga dom i plastpåsar eller liknande efter man torkat dom för att dom ska hålla längre eller är det att plocka när det behövs?

Tack för tipsen magnus.

Jag brukar bara har dom i påsar i förrådet tills jag ska använda dom 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild