Exo Terra paludarium med vattenfall

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
22
47
autofagist:

TLDR;

Terrarium: Exo Terra 90*90*45cm
Ljus: 2x Dusk UHOP panel 36 W (4680 lumen styck)
Regnsystem: Dusk TRS 125
Bakgrund: XPS 300 cellplast målad med drylok och akrylfärg
Inneboende: fiskar och räkor i vattendelen. Inga övriga djur för tillfället.

Byggprocess:

Avrinning till sump. Jag ville ha all eventuell elektronik i en sump istället för inne i burken. Fördelar med detta är att det blir en jämn vattennivå i terrariet, det blir lättare att byta vatten och underhålla elektronik, samt lämnar mycket möjligheter att upp/nedgradera utrustning såsom pump, filtermedia etc.

Grundlagret är grå drylok. Sedan målade jag många lager med olika vattenutspädda akrylfärger. Till sist torrborstade jag med beige färg för att ge berget accenter.

Bakgrunden är byggd i fem moduler. De tre understa modulerna är silikonade till botten. De två översta är löstagbara ifall jag skulle behöva rengöra eller underhålla avrinningen. Det ger mig även möjlighet att byta ut modulerna någorlunda lätt om jag skulle få någon bättre idé.

Efter några veckors jobb får man äntligen se vattenfallet i bruk!

Mer service

Underskåp med sump och elektronik

Medlem i SHF
22
47
autofagist:
Även till salu om någon är intresserad! Behöver platsen till ett 1000 liters discusakvarium :)

105
101
jonnyake:
Riktigt snyggt bygge! Kul med någon mer som vågar sig på en sump med allt vad det innebär. Ytterst lite extrajobb som underlättar underhållet enormt i paludarier. Bra jobbat!

Mvh Jonny

5621
4309
Tropfrog:
Fantastiskt fint, bra jobbat! Jag tycker dock att inlägget verkar mer som en annons än ett foruminlägg. Kanske lägga en annons i köp och säljavdelningen också?

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
22
47
autofagist:

Tropfrog skrev:
Fantastiskt fint, bra jobbat! Jag tycker dock att inlägget verkar mer som en annons än ett foruminlägg. Kanske lägga en annons i köp och säljavdelningen också?

Mvh
Magnus 

Ja det blev någon av ett mellanting hehe! Tyvärr hade jag inte igång någon tråd under byggprocessen vilket hade vart kul att få folks hjälp och råd. Men tänkte att det ändå kanske kunde vara till hjälp för någon i framtiden som vill göra ett liknande projekt.

Medlem i SHF
22
47
autofagist:

jonnyake skrev:
Riktigt snyggt bygge! Kul med någon mer som vågar sig på en sump med allt vad det innebär. Ytterst lite extrajobb som underlättar underhållet enormt i paludarier. Bra jobbat!

Mvh Jonny

Tack! Ja, eftersom detta va mitt första bygge och jag inte riktigt hade någon aning om saker skulle funka som jag tänkt mig ville jag ha så mycket marginal för att göra fel som möjligt, och då kändes en sump som det rätta valet. Och det har jag inte ångrat :) Dock otroligt svårt att få räkor att inte simma ner i avrinningen, det skulle jag tänkt på mer från början.

Medlem i SHF
22
47
autofagist:
Uppdatering 2023-04-20

5621
4309
Tropfrog:
Fantastiskt fint det blivit! Lite kul ändå hur mycket tid och energi vi lägger på fina bakgrunder som ändå blir översätta och osynliga inom ett år.

Mvh
Nagnus 

Medlem i SHF
22
47
autofagist:
Tropfrog skrev:
Fantastiskt fint det blivit! Lite kul ändå hur mycket tid och energi vi lägger på fina bakgrunder som ändå blir översätta och osynliga inom ett år.

Mvh
Nagnus 

Tack! Ja, nästa projekt blir nog rötter och fogskum.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild