Nybörjare skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
5
LillanRamone:
Ordning på torpet! 
Solplatsen är nu 40 grader, kalla sidan 27 och varma sidan 34. Luftfuktigheten har vi också fått upp genom att blöta ner bottensubstratet ordentligt. Detta förmodar jag är något vi får göra kontinuerligt. 

234
50
costanza:
Mängden mat beror ju på hur ofta du ger insekter. En vuxen skäggis behöver inte mycket insekter och en ung behöver inte lika mycket som folk brukar ge, skulle jag säga. Min skäggis fick 10 syrsor i veckan som juvenil, och han är snart 15 år.

Jag försöker inte vara dryg, det finns många, många fler som är större motståndare till att hantera reptiler än vad jag är, utan det jag säger är att ha en ökenlevande ödla under en filt i 30min i ett torrt rum, det är INTE bra djurskötsel, oavsett vilka förmänskligande känslor man ger till sin ödla. De mår inte bra utav det, och det borde räcka för att man som ägare inte gör så.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Måste påstå att du har lite konstig inställning till svaren du får. I ditt första inlägg så frågar du efter tips och råd. Sen när du väl får det, och de inte stämmer över med din bild om hur du vill att de ska vara så tar du inte åt dej av det.

Skäggisar ska självklart inte med ut och resa.
Bada dem gör man vid behov vid förstoppning eller ömsproblem, inte annars.

Tid utanför terrarium ska hållas till ett minimum, speciellt under den kalla delen av året. Det är bevisat att de tar skada av att vistas i fel miljöer, tex njursvikt som följd.
Under sommaren är det självklart bra att ta ut dem så de får tillgång till riktig sol.

Ett hett tips är att hålla dej borta från amerikanska forum för att få info ifrån. Det har en väldigt annorlunda syn på reptilhållning där som kan liknas hur man hade reptiler i Sverige för ca 30 år sen. (Självklart finns de de som har bra hållning av reptiler där, men nu pratar jag generellt sett.)

Lycka till med din nya skäggis.

19
5
LillanRamone:
Flyers90 skrev:
Måste påstå att du har lite konstig inställning till svaren du får. I ditt första inlägg så frågar du efter tips och råd. Sen när du väl får det, och de inte stämmer över med din bild om hur du vill att de ska vara så tar du inte åt dej av det.

Skäggisar ska självklart inte med ut och resa.
Bada dem gör man vid behov vid förstoppning eller ömsproblem, inte annars.

Tid utanför terrarium ska hållas till ett minimum, speciellt under den kalla delen av året. Det är bevisat att de tar skada av att vistas i fel miljöer, tex njursvikt som följd.
Under sommaren är det självklart bra att ta ut dem så de får tillgång till riktig sol.

Ett hett tips är att hålla dej borta från amerikanska forum för att få info ifrån. Det har en väldigt annorlunda syn på reptilhållning där som kan liknas hur man hade reptiler i Sverige för ca 30 år sen. (Självklart finns de de som har bra hållning av reptiler där, men nu pratar jag generellt sett.)

Lycka till med din nya skäggis.

Det är din tolkning och det är helt okej. Jag är medlem i olika forum på facebook. Bland annat gruppen "skäggagamer och skäggagamer 2.0" och där är folk av helt andra åsikter än du och ovanstående. Vad är det som säger att ni vet bäst? Jag har rådfrågat en som arbetar med djur och däribland reptiler, spindlar och skorpioner så det är främst från honom och grupperna på Facebook jag tar info ifrån. Sedan frågade jag om råd här med för att få en tredje synvinkel på allt och det skiljer sig markant från andra SVENSKA tips och råd jag fått. Som jag tidigare skrivit mår Asta bra och är frisk och välmående.

19
5
LillanRamone:
Har fått svar på min frågor och är nu nöjd med det. Tack för svar!

302
254
Bowery:
Ödlor överlag trivs inte när de blundar. Folk tror att de "njuter" för att man klappar dem på huvudet. Det är lögn, blundar gör de för att skydda sina ögon/blir rädda/är nervösa, inte för att de gillar det.

Jag har haft allt från små geckos till varaner, lägg in din hand och låt dem själva komma till dig, vill de ut en sväng på din arm, låt dem, inte för att DU gillar det utan för att låta dem utforska en annan miljö en kort stund. Absolut inga längre stunder då ditt hem inte är korrekt varken gällande substrat,temp eller fuktighet.

Som nämnts tidigare finns tusentals argument för/emot hantering av reptiler. Jag är tämligen opartisk men ska man se till sitt djurs bästa så lär det vara så att de flesta om inte alla trivs bäst i sina terrarium (bortsett vilt tillstånd som alltid är det bästa) om man har en korrekt setup gällande arten det gäller. 

En skäggagam som blundar vid hantering trivs till 98% säkerhet INTE. Punkt, lycka till med ditt djur och hoppas du inte tar illa upp nu^^

19
5
LillanRamone:
Bowery skrev:
Ödlor överlag trivs inte när de blundar. Folk tror att de "njuter" för att man klappar dem på huvudet. Det är lögn, blundar gör de för att skydda sina ögon/blir rädda/är nervösa, inte för att de gillar det.

Jag har haft allt från små geckos till varaner, lägg in din hand och låt dem själva komma till dig, vill de ut en sväng på din arm, låt dem, inte för att DU gillar det utan för att låta dem utforska en annan miljö en kort stund. Absolut inga längre stunder då ditt hem inte är korrekt varken gällande substrat,temp eller fuktighet.

Som nämnts tidigare finns tusentals argument för/emot hantering av reptiler. Jag är tämligen opartisk men ska man se till sitt djurs bästa så lär det vara så att de flesta om inte alla trivs bäst i sina terrarium (bortsett vilt tillstånd som alltid är det bästa) om man har en korrekt setup gällande arten det gäller. 

En skäggagam som blundar vid hantering trivs till 98% säkerhet INTE. Punkt, lycka till med ditt djur och hoppas du inte tar illa upp nu^^

Tack för ett neutralt och lugnt svar! 
Det med blundandet hade jag ingen aning om och ska definitivt ha detta i åtanke. Hon klättrar själv upp på oss och vill kika lite. Men sen är hon extremt tydlig när hon vill gå tillbaka och då får hon göra det såklart! 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

LillanRamone skrev:

Det är din tolkning och det är helt okej. Jag är medlem i olika forum på facebook. Bland annat gruppen "skäggagamer och skäggagamer 2.0" och där är folk av helt andra åsikter än du och ovanstående.

Hihi, det här var lite komiskt måste jag säga, då det är jag som är admin för Fb gruppen skäggagamer och driver den gruppen! =P

Aja, hoppas det går bra för dej och din nya ödla!

19
5
LillanRamone:
Flyers90 skrev:

Hihi, det här var lite komiskt måste jag säga, då det är jag som är admin för Fb gruppen skäggagamer och driver den gruppen! =P

Aja, hoppas det går bra för dej och din nya ödla!

Nej men alltså ???????????? tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild