Hej! Jag är lite sen här, hörde först igår angående allt det här. Det står i naturvårdsverkets pressmeddelande att man inte får importera, sälja, föda upp, transportera, överlåta eller sprida i naturen någon av L. Getula. Det som jag tyckte var öppet för tolkningar i pressmeddelandet var transport och sälja/överlåta.
Transport, gäller det ALL transport (som när man flyttar till annan bostad eller om ormen är i behov vård och behöver tas till veterinär) inom EU?
Sälja/överlåta, vad skulle hända med ens orm om ägaren inte kan ta hand om sin orm (av ex hälsoskäl eller dödsfall)? Får man sälja/överlåta sitt husdjur då som ett undantagsfall eller är ALL försäljning/överlåtning förbjudet? Vad händer då i sådana fall med ormen?
Jag skickade mejl till Johan Linnander (kontaktperson på naturvårdsverkets pressmeddelande och som andra här redan varit i kontakt med) och kopierar hans svar här nedan.
"Förbuden för sällskapsdjur slår i huvudsak mot att man inte får: låta djuren reproducera sig (dvs avla), sälja eller överlåta djuren. Håller man djuren på ett sådant sätt att de inte kan rymma så får man behålla djur man hade sedan innan förbuden trädde i kraft tills de dör. Man får även transportera djur till exempelvis andra boenden eller veterinär eller dylikt."
Så här tycker att det blev mycket tydligare gällande transport.
Gällande om ormens ägare inte kan ta hand om ormen av olika skäl, åter Johan Linnanders svar;
"Djur som behöver omhändertas kan, i teorin, tas om hand på någon form av rescue center, men ett sådant behöver söka tillstånd för att få ta emot invasiva främmande arter. Vi hanterar dom tillstånden och har hittills inte fått in någon ansökan från någon som vill bedriva ett sådant rescue-center."
Här tycker jag att fortfarande det finns otydliga saker. Ok, det finns just nu inget rescue center som har tillstånd att ta emot invasiva främmande arter. Så åter igen, vad händer med ormen om ägaren av någon anledning inte kan ta hand om ormen? Åter Johan Linnanders svar;
"Behöver man bli av med sin orm så är det avlivning som kvarstår som alternativ (om det inte upprättas ett rescuecenter). Om man inte kan ta hand om sitt djur under en period, till exempel av hälsoskäl, så kan någon annan ta hand om djuret under tiden (men inte överlåtas). "
Japp, jag läste rätt....avlivning av ormen är ett alternativ...även om ormen är helt friskt? Åter Johan Linnander;
"Ja tyvärr är det så regelverket ser ut i dagsläget (eller tills någon vill driva ett rescue-center)."
... jaha, så kommer det se ut för L. getula enligt Johan Linnander på naturvårdsverket. Så, så här blir konsekvenserna...någon mer som blir förbannad, förtvivlad och ledsen?!