Hejsan!
Matematikern inom mig började fundera på varför minsta ytan per sköldpadda är en tredjedel av minsta tillåtna yta enligt tabellen Jordbruksverket hänvisar till, se nedan, så jag ställde följande fråga till Jordbruksverket:
”En tolkningsfråga på SJVFS 2019:15 Bilaga 1:7 om minsta tillåtna yta. Låt oss ta exemplet 11 - 15 cm långa landsköldpaddor där minsta ytan är 0,3 kvm och minsta yta per padda 0,1 kvm. Får man ha tre paddor i den längden på de första 0,3 kvadratmetrarna för att sedan lägga till 0,1 kvm per ytterligare padda? Alltså, om man har fyra landsköldpaddor á 11 cm långa - krävs det som minsta yta 0,3 + 0,1 (0,4 kvm) eller 0,3 + 0,1 + 0,1 + 0,1 (0,6 kvm)?”
Svaret jag fick löd:
”När det blir tolkningsfrågor så behöver du vända dig till länsstyrelsen. De är den kontrollerande myndigheten för att se så djuren sköts korrekt samt tolkar vårt regelverk för hur djuren ska skötas”.
Därifrån kom svaret:
” Vi tolkar föreskriften på samma sätt som du tolkar den, det vill säga att du får ha tre sköldpaddor av den längden på 0,3 kvm.
I andra föreskrifter, så som för hund, står det För varje ytterligare hund ska mark-arean ökas med… varvid det där framgår att minimikravet avser en hund och att den ska ökas för varje ytterligare hund
Med vänlig hälsning.
Djurskyddshandläggargruppen”.
Stackars sköldisar. Då skulle man lagligen kunna ha på en halv kvadratmeter 2 stycken sköldpaddor med längden 20 cm (2x0,16) + 1 styck på 15 cm (0,1) + 2 stycken 10 cm långa (2x0,04)”! Får inte dessa 5 landsköldpaddor väl trångt på en yta på 0,5 kvadratmeter? Låter som fjärran Östern. Det gäller att ägarna har empati och mångfaldigar denna yta.
Då är det bättre att vara hund.
Med vänlig hälsning!
Steen