Morpher/mutationer är en hel vetenskap (som jag är långt ifrån kunnig på). Rött hår är en mutation likaså fräknar, albinism och färgblindhet hos oss människor.
Morpher (som är en typ av mutation), är egentligen ett naturligt förekommande fenomen, men det naturliga urvalet begränsar urvalet av mutationer rejält, tex. djur med aktiv albino allel är de djur som troligtvis stryker med först, vilket är förståeligt, och kan där med inte föra den allelen vidare. Men det händer ju att vi hittar albino djur i naturen.
Detsamma gäller för "Scaleless" som det har diskuterats mycket kring på senare dagar. Om jag inte minns fel så var den första Scaleless morphen hos ett djur som hittades i naturen i USA.
Givetvis är vissa morpher svårare att aktivera än andra och i många fall krävs att båda föräldrarna har en aktiv allel för den morphen. I fångenskap är det givetvis lättare och vi kan påverka resultatet direkt genom selektiv avel, linje-avel osv. Olika morpher är bundna till olika alleler i olika gener och kromosomer, så det är inte tvunget att föräldrardjuren måste vara besläktade, om jag har förstått det rätt.
Så för att få en viss morph så krävs det en massa avel och en massa ungar ihop om att få en träff? Så har jag förstått det...
Det sämsta är ju linje-avel-spåret där avel sker inom familjen, vilket är just det som görs med hundar och katter, men det ses på helt annorlunda sätt. "Ren ras" är ju det folk vill ha, vilket kan ju ses som lite sjukt när man tänker på det, inte sant?
Så, är djur idag sönderavlade? Både ja och nej kanske. Det beror nog lite på hur avelsprocessen ser ut bakom en specifik mutation, skulle jag säga. Samtidigt så kan jag tänka mig att vissa färgmutationer innebär en större chans att negativa effekter också aktiveras, som wobble hos kungspyton och rutpyton för att nämna några.
En intressant tanke är att alla skäggagamer vi har i hobbyn härstammar från en handfull individer från staterna, om jag inte minns fel.
Mvh
Niklas