Skane skrev:
Hej!
Jag tycker inte länsstyrelsens uttalande är helt ointressant, de följer Jordbruksverket - men vill man bli anmäld till länsstyrelsen och att sitt ärende lämnas vidare till åklagare?
Jag kunde inte hitta någon fortsättning på det hela, antagligen lades ärendet ned.
Som det även står i denna artikel: ”Det är oerhört stressande för musen att placeras i ett instängt utrymme, med ett djur den uppfattar som rovdjur, utan någonstans att fly."
/Trådstartaren
Precis som jag skrev på sida 3 i tråden har SVT skrivit åtminstone en extremt missvisande artikel relaterad till terrariehobbyn, där de tog upp problem angående illegala, smugglade
Dendrobates tinctorius Tumucumaque. Där fick de det att låta som att varenda pilgiftsgroda i landet var illegal och att varenda odlare av dem begår grova artskyddsbrott, när det i själva verket handlade om en i hobbyn då väldigt ovanlig färgvariant. De skrev också att grodorna var fruktansvärt giftiga, utan att nämna att de är helt ofarliga i fångenskap. Som jag förstod det fanns det något inslag i TV om samma ämne där SVT pratade om problemet och visade bilder på vanliga
tinctorius och
leucomelas. Det är ungefär som att prata om någon illegalt smugglad, jätteovanlig och värdefull pytonorm och visade upp en bild på en normalfärgad kungspyton, dvs. jättemissvisande för den oinsatte. Här är artikeln:
www.svt.se/nyheter/inrikes/pilgiftsgrodan-haller-pa-att-do-ut-kops-och-saljs-illegalt-av-svenskar
Ber om ursäkt för extrem off-topic, och vill inte fortsätta diskussionen om den missvisande grodrelaterade artikeln här. Huvudsaken är att jag tycker det behövs en mycket bättre källa än en nyhetsartikel, vilka ofta kan vara vinklade på ett eller annat sätt, för det du försöker bevisa. Den enda anledningen till att jag drog upp grodartikeln var bara för att ta ett exempel på att nyhetsartiklar kan vara missvisande.
//Emanuel