linka skrev:
Det står klart och tydligt på Jordbruksverkets hemsida
Vi börjar med denna länk
jordbruksverket.se/om-jordbruksverket
där står det högst upp:
"Jordbruksverket är Sveriges förvaltningsmyndighet inom jordbruk, fiske och landsbygd. Vi arbetar för att Sverige ska producera mat på ett hållbart och lönsamt sätt. Vi bidrar också till en god djurvälfärd i hela Sverige och en levande landsbygd"
MYNDIGHET. - som har i uppdrag att sätta upp regler när det kommer till djurhållning.
Sedan tar vi nästa länk:
jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/reptiler-och-groddjur
Högst upp på denna sida står det:
"För att dina reptiler eller groddjur ska må bra ska du följa reglerna om skötsel, foder och utrymmen"
Och där står det klart och tydligt längre ner på sidan:
"Det är inte tillåtet att använda levande djur som foder"
Både citat med källa.
Detta blir det sista jag skriver mellan dig och mig, inte för att jag vill vara otrevlig, men jag har skrivit allt jag kan skriva för att försöka förklara.
Jag bad dig att inte citera Jordbruksverkets hemsida, ändå gjorde du just det. Det Jordbruksverket säger är varken lagar eller regler.
När det gäller lagar är det riksdagen som stiftar det. Sen kan myndigheter meddela föreskrifter. Föreskrifter är lite mer detaljerat än lagar kan man säga. Regler nämns egentligen ingenstans. Man kanske skulle kunna säga att föreskrifter är lite som regler?
Nåväl, man kan säga att en myndighet har som uppdrag att sätta upp föreskrifter. Då ser vi rätt snabbt att Jordbruksverket INTE har satt upp några som helst föreskrifter angående att man inte får mata med levande föda. Det är det ingen som säger heller. Inte ens jordbruksverket själva.
Istället hänvisar de till en lag. Djurskyddslagen. De TOLKAR den lagen som att det är förbjudet att mata med levande. Det finns inga föreskrifter eller regler. Jordbruksverket hänvisar till en lag som de tycker säger att det är olagligt.
För att se detta måste man se på originaldokumentet från 2010. Där skriver jordbruksverket otaliga gånger formuleringar som ”Vi anser” ”Enligt Jordbruksverkets uppfattning”. Etc. Det är där tydligt att det är en åsikt, och inget annat.
Detta stärks också när man ställer frågan till jordbruksverket. Som jag citerat två gånger så säger Jordbruksverket själva att det inte är en lag, föreskrift eller några regler. Det är en vägledning.
Läs nedan text från Jordbruksverket, den är mycket viktig.
“Dokumentet (dvs jordbruksverkets yttrande att de anser att det är olagligt att mata med levande ryggradsdjur, egen anmärkning) är alltså inte ett juridiskt bindande dokument utan en vägledning från den centrala myndigheten till den regionala och kontrollerande myndigheten på området”.
“ytterst domstolen som avgör hur lagstiftningen ska tolkas”.
Med andra ord är jordbruksverkets åsikter INTE juridiskt bindande, utan en vägledning för hur de tycker lagen ska följas, men som jordbruksverket själva säger är det domstolarna som bestämmer hur lagar ska tolkas. INTE myndigheter. Det är där du tänker fel. Myndigheter bestämmer inte hur lagar ska tolkas, och det är så det ska fungera i en demokrati.
Hur kan du avgöra vad som är mest plågsamt, och mest onödigt: Ormens sätt att avliva eller avlivning med koldioxid? Du säger att du läst tråden. Jag är själv inte säker på att koldioxid är mer skonsammare än det ormen gör. Inte med den informationen som framkommer i denna tråd. Hur du kan vara så säker på det förstår jag inte.
Framkommer inget nytt så kommer jag inte skriva mer. Jag bara upprepar mig själv.