Avliva orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

508
304
Jonas77:

Bra där. Det är en tråkig del av det stora hela, men det positiva med djur överväger alltid.


Medlem i SHF
24
3
djungel:

Min fru hade inte ätit på en vecka så jag avlivade henne med baksidan av en yxa. Alltså, jag gjorde ju det för hennes eget bästa. Jag kunde ha tagit henne till doktorn och han glade kunnat bedöma om hon kunde återställas av någon behandling eller avliva henne på ett medicinskt sätt men sånt kostar ju pengar och eftersom jag göra avlivat råttor tidigare så vet jag precis hur det går till. ;)

Helt sjukt hur vissa resonerar. Har man inte råd med veterenärvård ska man inte ha djur. Tack Jonas77 för dina sakliga och övertygande ord.


229
124
CJBReptiles:

Självklart så ska man ju ta djuret till veterinär och se om det går att få djuret bra/friskt. Måste det dock avlivas så har i alla fall jag inga problem med att avliva djuret själv hemma. Tycker du även att det är fel att använda bultpistol när du avlivar/slaktar en häst/ko?

Jag förstår inte hur du kan jämföra med en människa då förhoppningsvis alla vet att det är olagligt.


Medlem i SHF
4043
5086
Jonas_:

Jag har fortfarande inga problem med att avliva ett djur hemma på ett sjyst sätt. Vill jag ha en medicinsk bedömning så vänder jag mig givetvis till kunnig veterinär (och kunnig är nyckelordet då långt ifrån alla veterinärer är hemma på reptiler). 

Vet att många inte fixar avlivning av djur och det respekterar jag till 100%, men alla är vi olika!

 


1237
471
leedragon:

så du menar att det  inte finns fall där  djuren måste avlidas?


32
4
Bambikill:

Reagerade lite på den här tråden för att det är en diskussion jag själv hamnat i många gånger, som kattuppfödare. Jag håller fullständigt med Jonas_  tidigare kommentar om att "måste det göras så måste de"t, och då gör jag det också. Jag åker INTE till veterinären med en nyfödd/mycket liten kattunge som lider, den ska bort OMEDELBART. En hona kastade en kull en gång, två veckor för tidigt födda - lungorna är inte klara på en kattunge förrän runt en vecka innan planerat datum. Ska de ligga som guldfiskar på torra land och kvävas ihjäl för att jag ska ta mig till en veterinär? Aldrig i livet. Det blev krossad skalle omedelbart. Vissa människor klarar inte att göra sådant, men då ska de heller inte föda upp djur anser jag.

Jag har avlivat och "slagit ihjäl" (i brist på bättre metoder i akutfall) otaliga djur i mitt liv. Jag blir lika ledsen och illa berörd varje gång, men det är inte en chans att jag låter ett djur lida en minut i onödan. Om det finns tid att ta sig till veterinär, ja, då gör jag det där. Men att åka till veterinären med nyfödda kattungar när det är så enkelt att göra det själv och skonar dem (och honan) stress, nej, jag tror inte det. Och i akutfall - alltid - oavsett vilket djur. Jag har ett fett järnrör i bilen - kör jag på ett djur som blir så skadat att det behöver avlivas, ska jag kunna göra det på plats (dock förstår jag att jag troligen inte kan spräcka skallen på en älg tex) och inte behöva vänta på kommunaljägare. Lider djuret gör jag det och skiter fullständigt i vilka konsekvenser det blir för mig. När jag akutavlivar krossar jag helt enkelt huvudet på djuret. Nasty men ibland tvunget.


366
157
Linus:

Kan väl göra en uppdatering här.

Det krävdes två injektioner (tillräckligt för en åttakilos-orm enligt veterinären) och en timme tog det från första injektion till dess att veterinären ansåg ormen vara helt död. Det var inte vad jag väntat mig, trodde det gick betydligt snabbare. Något oroande var det att den veterinären som gjorde detta tydligen var den på Kalmar djursjukhus som var bäst på ormar, som de själva uttryckte det. I "kvittot" (eller vad man ska kalla det) som jag fick efteråt hade han dock skrivit att det var en kungsboa han avlivat, och han verkade inte direkt helkunnig när jag pratade med honom heller. Jag menar inte att han nödvändigtvis skulle veta exakt vilken art det var, men det känns ju lite oroväckande att han inte ser att det inte var en kungsboa i alla fall..

 

50 kronor kostade det, och jag misstänker att det bara var en missad nolla det handlade om (eftersom de sa när jag bokade tiden att det skulle kosta 450 kr, och ungefär 50 kr extra per extra injektion).


276
119
Maqea:

Så ledsamt Linus, det är alltid tråkigt att behöva avliva djur. Min skäggis var borta på en kvart men jag antar att din orm var en aning större. Kram på dig. Lätt obehagligt faktiskt att han inte fick rätt art på ormen. Det borde ju stå i journalen annars. Hoppas det bara berodde på stress.

Jag är imponerad av er som kan avliva djur själva. Bambikills synsätt imponerar stort. Jag har inte hamnat i den situationen med ett lidande djur så jag vet inte om jag skulle kunna klara av det. Att avliva ett sjukt djur skulle jag inte kunna. Jag är aldeles för blödig.


366
157
Linus:

Jag har svårt att tro att min orm var större.. Den fick avlivningvätska för en åttakilos-orm, men vägde själv inte över 30 gram.


Medlem i GHF
173
348
Fredriko:

Hej.

 

Det tar generellt sett mycket längre tid för ormar att somna in än de flesta andra djur när man avlivar med injektion hos veterinären. Man behöver också större mängder avlivningsvätska till en orm jämfört med till exempel en ödla (eller annat djur) om man ser till mängd ml kontra djurets kroppsvikt.

 

På en ödla (och många andra djur) ger man ofta antingen injektionen i magen (intraperitoneal injektion som Jonas77 säger) eller helst direkt in i blodet (intravenöst). På en orm är det inte riktigt så enkelt. Där ger man oftast en injektion rakt in i hjärtat. Det kan ändå ta flera timmar för en orm att somna in på detta sätt. Man bör låta ormen gå ganska varmt direkt efter injektionen för att få blodet att sprida sig i kroppen (och därmed avlivningsvätskan). Det kan ändå ta flera timmar innan ormen somnar in på detta sätt.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild