Bioaktivt till ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
VinteX:
Hej. jag är ganska ny till reptiler och tänkte försöka mig på att skapa ett bioaktivt terrarium men har lite svårt att lista ut vilken blandning man ska ha i bottensubstratet. Har fixat upp en blandning som jag tror borde fungera men tänkte att det är säkrast att checka här först.

40% kokosfiber
30% lövkompost eller ormbunksjord
15% sphagnummossa
10% träkol (finmalet)
5% perlit eller grovsand

är det något jag borde ändra/lägga till/ta bort?

5625
4315
Tropfrog:
Jag har själv uteslutit kokosfiber helt. Det bryts snabbt ner och blir då en kompakt smet i fuktiga miljöer som inget kan leva i.  Jag väljer hellre grövre material som tar längre tid att bryta ner. Coco husk, pinjebark eller orkidé jord.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF, SDS
3174
1881
EmanuelKarl:
Jag håller med Magnus till stor del. Men jag kan också nämna att det han skriver är mycket "mer sant" i ett extremt fuktigt terrarium, såsom ett pilgiftsgrodterrarium, än i ett lagom terrarium för en ögonfransgecko. I ett ögonfransterrarium går det oftast inte alls lika snabbt för jorden att brytas ner till gegga och jag har tidigare använt diverse jordbaserade blandningar av kokosfiber och torv utan alltför stora problem. Din blandning skulle antagligen fungera, men jag tror fortfarande att jag hade föredragit ett annat alternativ som skulle bli ännu mer långsiktigt.

Idag väljer jag att köra samma substrat till min ögonfrans som jag kör till alla mina pilgiftsgrodor, då jag ändå tycker att det är snäppet bättre. Då kör jag alltid en blandning med bark som huvudingrediens och inte så mycket "jord" (då menar jag att jord=finkorniga organiska material, som kokosfiber, torv osv., som bryts ner snabbt). En liten andel jord i substratet kan vara bra, då det frigörs lite näring när det bryts ner och ger växterna en boost, men om man har stora andelar jord brukar det bara minska substratets livslängd enligt mig, åtminstone i mycket fuktiga miljöer. Just nu kör jag främst en blandning av 45% bark, 45% pimpsten och 10% biokol, men det finns många fler möjligheter.

11
7
Mimmmm:
Tropfrog skrev:
Jag har själv uteslutit kokosfiber helt. Det bryts snabbt ner och blir då en kompakt smet i fuktiga miljöer som inget kan leva i.  Jag väljer hellre grövre material som tar längre tid att bryta ner. Coco husk, pinjebark eller orkidé jord.

Mvh
Magnus 

Ögonfransar vill inte ha det blött, mina levde gott på att jag bara vattnade växterna och hade en liten vattenskål till dem. Men mest slickade de i sig från blad och rutor. Hade dock gott om växter så fick upp luftfuktigheten där. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild