Jonas_ skrev:
Jag som ägt båda arterna under många år och i flera omgångar skulle säga att den största skillnaden mellan vanlig kungsboa och diverse nätpytons är att nätpyton är definitivt mer med i matchen. Väldigt alerta och nyfikna ormar! Dom svarar snabbare med allt jämfört med kungsboor :)
Matresponsen på majoriteten av nätpytons är sinnessjuk, i en positiv bemärkelse :) akta när du öppnar terrariet...
Nätpytons kan vara precis lika lugna som du beskriver din boa. Men dom kan även vara betydligt vassare. Allt beror på individen!
Dom dvärgnätpytons jag kläckt fram har varit helt otroligt lugna i humöret, aldrig en tillstymmelse till bett eller försvarshugg.
Men ja nätpyton är snabbare, kvickare och mer vaksamma än boor tycker jag.
Men aggressiva? Absolut inte!
Vissa individer är mer defensiva än andra, men majoriteten är fantastiskt lugna ormar i rätt händer.
Hej och tack så mycket för svaret!! Just sånt svar med information jag önskade. Aggressiv är det ordet som används i terrariedjurs skötselråd om nätpyton. Jag brukar inte använda det ordet om djur annars, det handlar väl egentligen om djurets benägenhet till respons för olika retningar.
Min boaorm är ett litet matvrak och då går det undan. I början var det nästan med lite skräckblandad förtjusning jag matade henne men nu har jag lärt mig och vant mig hur hon reagerar så nu är det enbart med förtjusning. Oftast är hon snabb att hänga på glaset att jag får försöka lura henne lite och distrahera så jag ens får en chans att hinna in med maten. De få gånger hon inte varit intresserad har varit när hon håller på att ömsa skinn.
Kan man säga hur mycket arv resp miljö spelar in i ormens temperament? Om det är mestadels arv (genetisk) kan man ändå forma ormen?
Jag köpte f.ö min orm i en affär så har ingen aning om föräldradjur osv. Så vet ej om hon är ett a-barn helt enkelt eller om hur jag skött henne påverkat.
Hoppas frågorna inte är alltför idiotiska.