Bilder och prat om grön trädpyton.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

55
24
Lindskog:

Riktigt snygg!

Ingen som har några bra tips på hur man får ut ormen med krok?
Detta är väldigt nytt för mig då jag alltid annars har haft lugna ormar, men med denna känns det lite sådär med att stoppa in näven och fixa med växter, plocka avförning osv :)

Kanske lite dumt såhär i efterhand att inte ha koll på sånt, trodde det skulle vara betydligt lättare men jäklar vad stimsig & snabb hon är!

Någon som är ba dock är att hon har ömsat och skitit, så på fredag blir det mat :)

733
297
markusbabs:

Om du hade haft avtagbara grenar så hade det nog underlättat för både dig och henne :)  Så slipper du ta på henne någonting alls.

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Som markusbabs säger så hjälper avtagbara grenar något oerhört och väldigt smidigt att fixa.

Beroende på vilket material ditt terrarie är av så kan du silicona eller borra dit ett "V" av valfritt material på varsin sida av terrariet. Se bild

Kan inte bli enklare:)

741
681
Binks:

Om de går så borde rubriken ändras till "----- om Morelia viridis, Corallus hortulanus och Corallus caninus" så de är lättare för folk att hitta hit.

I-landsproblem jag vet!

Jag skulle vilja se mer bilder på hur ni har i era burkar där dessa bor?

Ska snart ta mig en storstädning av min hortulanus-låda och ska då passa på att göra lite småfix, förändringar samt fixa med nån mer gren och växter så jag söker inspiration.

Fundrar även på ett bygge av en ny burk som jag även ska försöka få in nån fin bakgrund i som även ska kunna hålla lite växter men de är något som kommer ta tid då man ska få fingret ur för att börja med något sådant..

Ska även försöka försöka ta nån bild hur de ser ut i min burk idag då de flyttat in en hane till de 2 honorna för bara 2 dagar sedan.

Just nu ligger honorna oftast i en hög och sover medans hanen hänger i taknivå och kollar på dem och försöka få kontakt.

733
297
markusbabs:

Om Anders såg vad Binks skrev så kanske han kan ändra trådens namn till "Morelia viridis, Corallus caninus och Corallus hortulanus.

733
297
markusbabs:

Någon som vet om denna metod att könsbestämma funkar på äldre Chondros och andra pytonormar?   Jag har testat på några boa ormar och den funkar bra på dom. 

www.youtube.com/watch?v=BN7PZ2YKoWQ

69
56
Moong:

Probing är väl den enda säkra könsbestämningsmetoden av vuxna chondros? Att bara titta på svansen är ju inte så tillförlitligt

229
124
CJBReptiles:

Jag sonderar vuxna chondros och caninusar. Palpering är inte tillräckligt tillförlitligt. Dock så kan man ju ifrågasätta om hennes metod var palpering då hon kände efter en mindre knöl och inte lyssnade efter ett klick ljudet som uppstår då hemipenisfickorna utsätts för tryck.

733
297
markusbabs:

Synd att jag inte vågar mig på sondering, kanske ska öva på en polares Kps några gånger innan. Jag vill ju inte skada ormen.

Den metoden hon använder i filmen har jag inte hört mycket om, på min boa hane så känner man en tydlig "klump" om man gör som hon i filmen, två syskon till min orm känns helt tomma där inne.  Hur säker tror ni denna metod är?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 83
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild