Bilder och prat om grön trädpyton.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83

342
183
DannyF:
Samuelelel skrev:

Om du har grenar som går att plocka ur är mitt tips att väga grenarna utan orm, sedan bara plocka ur och sätta gren + orm på vågen och dra bort grenens vikt från totalen. Går ju att sätta grenen över en hammarplast/godislåda eller liknande som du ställer på vågen - så gör jag :)

aa exakt, ja vet hur ja ska göra. skulle va bra o veta ca hur mycket ormar bör väga vid den åldern. tänkte så ja vet om ja matar för lite/mycket. min första orm så har inte så stor koll på när dom är normalbyggda eller fet/smal

77
67
Samuelelel:

DannyF skrev:

aa exakt, ja vet hur ja ska göra. skulle va bra o veta ca hur mycket ormar bör väga vid den åldern. tänkte så ja vet om ja matar för lite/mycket. min första orm så har inte så stor koll på när dom är normalbyggda eller fet/smal

Min Jayapura är ungefär ett år och väger runt 140g. Matar med två popcorn (ca 20g totalt) ungefär var 10e dag. Läste någonstans att snitt för yearlings är strax över 100g men det är nog svårt att få fram någon korrekt siffra eftersom det skiljer så mycket mellan lokaliteter och individer.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Äter ormarna som dom ska har jag aldrig brytt mig om att kolla vikten var & varannan vecka :) Funkar den så funkar den ju! Och som sagt alla är olika individer så jag vet många som bara får fler funderingar & blir mer oroliga ju mer dom väger sina reptiler, vikten är inte allt :) Bara en tanke... 

342
183
DannyF:
okej tack samuel. nej det är ju som du säger jonas, jag kommer ebart att väga om det passar dom få tillfällen jag hanterar ormen. jag hanterar den kanske med 2-3 månaders mellanrum just nu, den har inga problem med att jag stoppar ner händerna och rör runt när ja byter vatten och städar så finns ingen anledning att ta ur ormen. men jag tycker om att dokumentera lite vad ja gör eftersom att mitt minne är riktigt kasst :P jag skriver mest upp matning och öms, men vikten kan ju va rätt kul att kunna kolla tillbaka på också.

6
3
Krusmyntha:
Hej jag är ute efter en Gtp. Någon som vet om det finns uppfödare runt Örebro?

77
67
Samuelelel:

Krusmyntha skrev:
Hej jag är ute efter en Gtp. Någon som vet om det finns uppfödare runt Örebro?

Ligger ett par annonser ute här på köp&sälj men tror inte det är någon nära örebro, norrköping verkar vara närmast. När jag själv letade GTP förra året insåg jag att det inte finns så många uppfödare runt om i landet så man får helt enkelt åka en bit för att få tag på rätt djur.

83
44
Michael_B:
Jag fick åka ca 60mil för att hämta hem en. Men det var det värt :)

342
183
DannyF:
nu kommer ännu en fundering: jag bytte ju foderstorlek förra gången ja matade till mycket större byte, ormen fick ner det utan problem va ja kunde se. samt att den har påbörjat sitt färgbyte nu, ja ser ljust grönt lite här och där, speciellt på huvudet. men nu tycker jag att ormen är allmänt slö, den hänger inte ringlad på samma sätt på pinnen som förut( den ligger med huvudet på väg upp mit mitten istället för ifrån mitten och ner) samt att den inte visar jaktbeteendet som den alltid gjort förut 2-4 dagar efter senaste matningen och nu har det gått 11-12 dagar.

kan det bero på matningen? tänkte om det blev problem med matsmältingen pga för stort byt? har för mig att ja läste någonstans att om bytet är för stort så kan förrutnelseprocessen starta innan ormen hinner smälta ner bytesdjuret. 

eller kan det vara normalt när ormen byter färg? kanske krävs mer energi då? 

77
67
Samuelelel:

DannyF skrev:
nu kommer ännu en fundering: jag bytte ju foderstorlek förra gången ja matade till mycket större byte, ormen fick ner det utan problem va ja kunde se. samt att den har påbörjat sitt färgbyte nu, ja ser ljust grönt lite här och där, speciellt på huvudet. men nu tycker jag att ormen är allmänt slö, den hänger inte ringlad på samma sätt på pinnen som förut( den ligger med huvudet på väg upp mit mitten istället för ifrån mitten och ner) samt att den inte visar jaktbeteendet som den alltid gjort förut 2-4 dagar efter senaste matningen och nu har det gått 11-12 dagar.

kan det bero på matningen? tänkte om det blev problem med matsmältingen pga för stort byt? har för mig att ja läste någonstans att om bytet är för stort så kan förrutnelseprocessen starta innan ormen hinner smälta ner bytesdjuret. 

eller kan det vara normalt när ormen byter färg? kanske krävs mer energi då? 

Min har nekat mat två gånger under ett år, första gången var troligtvis pga att hen var i öms, andra gången var precis när färgskiftet hade börjat, så kan nog kanske vara det i ditt fall med. 

342
183
DannyF:
Okej då kan ja känna mig lugn :) har inte prövat mata än men den visar inget som helst intresse. Idag när ja kom hem ifrån jobbet så har det hänt bra mycket jämfört med igår förmiddag :D ser ut som det kmr gå fort detta 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild