Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

456
202
isdrake:

Jag pratar inte om uv-lysrör utan om vanliga daglysrör. Dessa ger inget uv alls utan man har dem för det synliga ljusets skull. Just daglysrören (finns andra typer av lysrör också) har en färgtemperatur som påminner mycket om solens färgtemperatur.

Det räcker inte med bara uv och värmelampor till en skäggagam. Dom kommer som sagt från väldigt soliga områden så det visuella ljuset är också viktigt för deras välbefinnande. Så kräma på med mycket ljus. Det är svårt (om inte omöjligt) att ha för ljust till dom.

Jag skulle satsa på tre daglysrör längst längst med bredden i ditt terrarium, eller åtminstone två. Och tänk på att sätta fast reflektorer på alla rören för att maximera effekten. Nu är som tur är daglysrör väldigt billiga. Du kan hitta dem på t ex biltema eller clas ohlson.

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

finns billiga på biltema (öppnar snart i Mora ;) )  som har 6400K har jag för mig T8or

11
1
Majjkiiz:

OKej! tack så mycket för tipsen! :)

9
0
Nyp0Ns0pp0sauruS:

Till min skäggagam har jag både en värmematta och 2 st täjstenar som blir perfekt varma och håller värmen under hela natten, sen en lampa som avger ljus och värme. Perfekt för honom :)

22
1
AndreMoberg:

Har man runt 25-30 grader i rummet så är det inte så mycket att oroa sig för!
Se bara till att ha ganska mycket bottensubstrat då skäggagamerna oftast brukar gräva ner sig för att skydda sig mot både kyla och värme! :) 

Mvh

424
33
samthe0ne:
Väcker liv i den här tråden: Hur djupt (bokstavligt talat) måste ett terrarie vara för att en skäggagam ska kunna gräva ordentligt, Med andra ord, hur stor grävmån behöver de ha?

2052
780
psyjoh:
Jag bygger upp höjder på ca. 15cm ovanför det andra substratet och där gräver dem gångar och grottor inåt. Har aödrig sett dem gräva neråt fast möjligheten finns. Men o andra sidan så har jag gjort som en liten öppning så det har väl triggat att gräva på just det stället..

276
119
Maqea:
Fast det finns skäggisar som inte vill gräva alls. Vår är totalt ointresserad av att gräva. Han vill klättra istället.

424
33
samthe0ne:
Jo det vet jag Maqea, men den jag har nu vill definitivt gräva då och då, och då vill man ju kunna tillfredställa det behovet :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild