Tropfrog skrev:
Jag skriver under på alla regler som syftar till artskydd i djurens naturliga miljö och har inget emot hårdare regler där. Dock tycker jag att Sverige ligger i framkant.
När reglerna införs på grund av moralpanik eller med djurskydd som svepskäl är jag dock inte med längre. Har läst en del om positiv lista nu och det ser ut att vara just det.
Sverige har bra regler för djurskyddet. Att tillsynsmyndigheter inte har rätt eller tillräckligt med resurser skall inte drabba hobbyn. Det vore en trist utveckling.
Mvh
Magnus
Håller med dig. Som jag tolkar den information som jag fått så handlar detta mycket om att man inte har den kompetens/resurser som krävs för att kunna genomföra kontroller på t ex mässor. Det är klart att det kan verka som att inspektörernas jobb skulle bli enklare om vi som Norge bara fick ha 19 olika arter. Problemet är att det finns många arter som liknar varandra och där kanske bara den ena kommer att hamna på listan. Den stora mängden morfer som finns hos många av de vanligare arterna inom hobbyn kommer ju inte heller att göra saker enklare. Nej, utbildning är nog den rätta vägen att vandra.
Tyvärr misstänker jag att det också kan vara så att vissa personer på berörda myndigheter har personliga agendor som handlar om att minska (eller helst få bort) hållandet av såkallade burdjur. Det verkar också som att man inte har hängt med i utvecklingen som skett inom hobbyn de senaste 20 åren. Djur som ansågs svåra att hålla när jag började med den här hobbyn för 35 år sedan kan nu nästan vem som helst hålla och även föda upp. Numera är det inget problem att få tag på bra foder, kosttillskott, uv-belysning, spaysystem, mm. Djurarterna ifråga har också nu fått ett större antal fångenskapsuppfödda generationer i ryggen.